🎄 Co chceš k Vánocům? Tuhle otázku uslyšíte během následujících 24 dní často. Přikládám tedy seznam knih, kterými na ni můžete odpovídat, abyste si letos nemuseli s vymýšlením tipů na dárky pro sebe lámat hlavu. K Vánocům chcete rozhodně jednu z těchhle ➡️
💥 Tvůrčí akt | Rick Rubin (CZ i AJ) 💥 Creative Hustle | Olatunde Sobomehin & Sam Seidel (AJ) 💥 The Runaway Species | David Eagleman & Anthony Brandt (AJ) 💥 Zig Zag: The Surprising Path to Greater Creativity | Keith Sawyer (AJ) 💥 Out of Our Minds | Ken Robinson (AJ) 💥 Cokoliv od Austina Kleona (CZ i AJ) 💥 The Art of Creative Thinking | Rod Judkins (AJ) 💥 Big Magic: Creative Living Beyond Fear | Elizabeth Gilbert (CZ i AJ) 💥 Válka umění | Steven Pressfield (CZ i AJ)
🚀 A pokud jste kreativec povoláním, mohly by se vám líbit Rethink the Business of Creativity, 21 Insights for 21st Century Creatives ( o obou se budeme bavit v příštích vydáních) nebo Good Fucking Design Advice.
📖 Když jsme u těch knih – v knížce You Are an Artist od Sarah Urist Green mě zaujala tahle kresba.
Nakreslil ji Albrecht Dürer (✝ 1528). Albrecht Dürer, který nosorožce naživo nikdy neviděl. Nakreslil ho údajně podle popisu a hrubé skici člověka, který zvíře kdysi zahlídl, když ho lodí převáželi z Indie do Itálie (a loď měla v Lisabonu mezizastávku).
👨🎨 Úkol od Sarah zní tedy jasně: Vzpomeňte si na něco, co jste nikdy neviděli, pravděpodobně nikdy neuvidíte nebo nevíte, jestli to existuje. A nakreslete to.
Vzpomněla jsem si, jak jsme na prvním semináři u Táni Brodské malovaly svou vnitřní hodnou holku. A taky si tenhle tejden mezi schůzkama čmárám do bločku:
🖼 Zkuste to taky. Nakreslete si něco, o čem nevíte, jak to vypadá. Objevíte u toho báječné věci.
💫 Kreativitu se neučíme, ale odnaučujeme. V 60. letech minulého století požádala NASA George Landa, aby pro ni sestavil test, který jí pomůže efektivněji vybírat členy týmů. Land se svým týmem kreativní test vytvořil, a když viděli, že dobře funguje, rozhodli se otestovat v rámci imaginativního myšlení i běžnou populaci. Otestovali pětileťáky, desetileté, patnáctileté a přes milion dospělých. Výsledky byly depresivní:
🚀 Landův závěr? Kreativitě se nemusíme učit, stačí se ji přestat odnaučovat. Začít kreativně myslet znamená zlepšit své divergentní myšlení, tedy naladit se na svého vnitřního pětileťáka, který ještě nebyl zatížený konvencemi, zvyky, kritikou, strachem z neúspěchu atd.
V podstatě to znamená obrnit se proti všem větám typu:
💘 Jak na to? Land ve svém skvělém TEDx talku The Failure od Success radí, že začít rozvíjet své divergentní myšlení a imaginaci, dvě klíčové dovednosti vedoucí k inovativnímu myšlení, můžete po krůčkách, třeba jednoduchým cvičením: Nalaďte se na svého pětileťáka. Vemte si vidličku a vymyslete 25 až 30 nápadů, jak ji vylepšit. Cvičte tuhle část mozku a proměňte se v inovátora.
🚀 TIP TÝDNE: Přijďte za mnou na jedno z prosincových Ztracenných setkání. V pátek 8. prosince budeme v Brně v Martinusu Ztracenné křtít a v neděli 17. prosince budeme v Praze dělat meet & greet na Staromáku. Knížku si na obou akcích budete moct koupit a nechat si vepsat věnování. Pro vánoční dárky jako dělaný. A dát si s náma drink můžete, samozřejmě! Že se vám nechce mezi lidi? Chápu & posílám jiné horké novinky: e-book a audioknihu. 💘
📬 Dnes je první pátek v měsíci, a proto si 3Ká můžete přečíst, i když nejste jeho předplatiteli. Chcete-li najít 3Ká ve své e-mailové schránce každý týden, stačí si newsletter za pár kaček předplatit. Předplatitelé 3Ká++ třeba včera našli ve schránce skvělý návod, jak najít insight, svatý grál marketingu, který pro 3Ká napsal dlouholetý kreativní ředitel Richard Stiebitz.
🛎 V PŘÍŠTÍM 3Ká si řekneme:
Za týden navi! 👋🏻