#73 Výkonnostní úzkost: Proč známky nejsou všechno a jak o nich mluvit lépe

Ahoj,

dneska máme kombo dvou témat, začínáme výkonnostní úzkostí, a hlavně tím, jak ji rozpoznat, to je téma, které se hodí i nám dospělým.

Kdo už máte školáky nebo vás jen představa toho, že známky v budoucnu budete řešit, stresuje, s vámi se podíváme blíže právě na to, jak přerámovat známkování. Jak předat to, že i když dítě dostává ve škole známky, nedefinují jeho hodnotu a nevypovídají nic o tom, jaké dítě skutečně je.

Bude fajn, když dneska pobudete s otázkou: Jak vypadá úspěch a co pro mě znamená?


Klíčové myšlenky:

💡 Výkonnostní úzkost pociťujeme tehdy, když cítíme extrémní tlak a stres ve chvíli, kdy jsme vystaveni hodnocení, třeba při testu.

💡 Příznaky výkonnostní úzkosti, které můžeme pozorovat u sebe i u dětí: pocení (i ve chvíli, kdy je tělo vystaveno chladu), zažívací potíže, třes, zvýšené napětí svalů, sucho v ústech a krku, palpitace (bušení srdce, které najednou můžeme slyšet), problémy se zrakem, koktání nebo zadrhávání v době podávání výkonu a pak blackout.

💡 Když zaznamenáte, že se úzkost přelévá do dalších oblastí života, je dobré navštívit profesionála. Úzkost může dítěti narušovat spánek, může se začít přejídat, nebo naopak nechce jíst či zvrací, bojí se chodit do oblíbeného kroužku.

💡 Pokud máme pocit, že dítě ztrácí radost z učení, zkusme změnit tón a způsob, jakým se o známkách bavíme. Více se ptejme, jak se dítě ve škole cítí, co ho bavilo, kdy se bálo nebo cítilo pod tlakem.

💡 Pokud dítě dotazy na školu ignoruje nebo odpovídá „nevím“, je dobré ho otázkami na školu nezatěžovat hned po ní. Můžete začít vyprávět příběhy o sobě, co se vám dnes povedlo nebo nepovedlo, co jste měli k obědu, a dítě se možná přidá.

💡 Můžete dítěti pomoci nastavit realistické cíle – povzbuďte ho, aby si samo zvolilo, co chce zlepšit nebo co by rádo zkusilo dělat jinak. Když si samo stanoví cíl, cítí se méně pod tlakem a více motivované.

💡 Pokud učitel příliš tlačí na známky, zkuste si s ním upřímně promluvit. Navrhněte, aby se dočasně zaměřil spíše na slovní hodnocení nebo sebehodnocení, nebo jak společně podpořit dítě v oblastech, které nejsou známkované, třeba v družině.

💡 Když zaznamenáte, že se úzkost přelévá do dalších oblastí života, je dobré navštívit profesionála. Úzkost může dítěti narušovat spánek, může se začít přejídat, nebo naopak nechce jíst či zvrací, bojí se chodit do oblíbeného kroužku apod.

💡 Pokud máme pocit, že dítě ztrácí radost z učení, zkusme změnit tón a způsob, jakým se o známkách bavíme. Více se ptejme, jak se dítě ve škole cítí, co ho bavilo, kdy se bálo nebo cítilo pod tlakem.

💡 Pokud dítě dotazy na školu ignoruje nebo odpovídá „nevím“, je dobré ho otázkami na školu nezatěžovat hned po ní. Můžete začít vyprávět příběhy o sobě, co se vám dnes povedlo nebo nepovedlo, co jste měli k obědu, a dítě se možná přidá.

💡 Můžete dítěti pomoci nastavit realistické cíle – povzbuďte ho, aby si samo zvolilo, co chce zlepšit nebo co by rádo zkusilo dělat jinak. Když si samo stanoví cíl, cítí se méně pod tlakem a více motivované.

💡 Pokud učitel příliš tlačí na známky, zkuste si s ním upřímně promluvit. Navrhněte, aby se dočasně zaměřil spíše na slovní hodnocení nebo sebehodnocení, nebo jak společně podpořit dítě v oblastech, které nejsou známkované, třeba v družině.

7️⃣ metafor, které vám pomohou dětem vysvětlit, že známky nejsou důležité a nedefinují jejich hodnotu:
---obsah dostupný v rámci předplatného---

Ať se vede,

KT


⏰ Časová osa:
0:00 Úzkost a tlak na výkon
5:44 Známky a jejich význam
10:25 Perspektivy na hodnocení
13:18 Metafory pro vysvětlení známek
17:36 Otevřený rozhovor s učiteli
19:15