Dnes o emoční regulaci! Aneb od dysregulace k seberegulaci. Další z veledůležitých konceptů v rodičovství je cesta od miminka, které vůbec není schopné samo sebe regulovat a používá k tomu blízké osoby a jejich tělo, až k dítěti, které se sebereguluje dobře - především díky tomu, že jsme mu v době, kdy potřebovalo, pomáhali. Děti, které se umí seberegulovat, totiž lépe prosperují ve vztazích, mají vyšší frustrační toleranci a lépe zvládají těžkosti i vrácení se do pohody. Schopnost emoční seberegulace je ale i při nejlepší naší snaze také velmi ovlivněna temperamentem - neberme si tedy za její učení všechnu zodpovědnost na sebe.
Klíčové myšlenky:
💡 Seberegulace je schopnost pozorovat své emoce a upravovat je tak, aby nám to, jak je prožíváme a jak je vyjadřujeme dobře sloužilo.
💡Školní děti, které nezvládají regulovat své emoce mají častější potíže s vyčleněním z kolektivu, s projevy agrese, s odpojením od svých emocí, zhoršený prospěch a zvýšené riziko šikany.
💡První snaha o emoční seberegulaci přichází nejčastěji po 3. roce života, je k ní ale nutná dostatečná zralost prefrontálního kortexu (mozku). Emoční seberegulace se také nezačne vyvíjet bez bezpečné vztahové vazby k rodiči, bezpečného prostředí v okolí dítěte a dostatečné schopnosti seberegulace u rodiče.
💡Dokážeme-li se ke zvládnutým momentům emoční regulace s dítětem vracet, učí se tak a lépe si zapamatuje, že se vyplatí opakovat to, co funguje. Také se postupně učí, že emoce potřebují pouze pár desítek vteřin k tomu, aby prošly naším mozkem a přestaly být nepříjemné.
💡Emoční regulace nás stojí energii, stejně jako vše ostatní za den, k čemu musíme používat naši vůli. Je tedy důležité se soustředit i na naši regeneraci a dostatečně spát. Nezoufejte, pokud to zrovna není možné, máme naštěstí ještě další nástroje, jako naši odolnosti a frustrační toleranci.
⏰Časová osa:
3:03 Příklady vět pomáhající s emoční koregulací dítěte
4:47 Co ovlivňuje, jak se bude malé dítě regulovat?
7:29 Příklad, kdy dítě situaci zvládne a zreguluje své emoce - a jak se k tomu s dítětem vracet.
🧠Klíčová slova: emoční regulace, dysregulace, koregulace, bezpečná citová vazba, prefrontální kortex
Ať slouží!
KT
Klíčové myšlenky:
💡 Seberegulace je schopnost pozorovat své emoce a upravovat je tak, aby nám to, jak je prožíváme a jak je vyjadřujeme dobře sloužilo.
💡Školní děti, které nezvládají regulovat své emoce mají častější potíže s vyčleněním z kolektivu, s projevy agrese, s odpojením od svých emocí, zhoršený prospěch a zvýšené riziko šikany.
💡První snaha o emoční seberegulaci přichází nejčastěji po 3. roce života, je k ní ale nutná dostatečná zralost prefrontálního kortexu (mozku). Emoční seberegulace se také nezačne vyvíjet bez bezpečné vztahové vazby k rodiči, bezpečného prostředí v okolí dítěte a dostatečné schopnosti seberegulace u rodiče.
💡Dokážeme-li se ke zvládnutým momentům emoční regulace s dítětem vracet, učí se tak a lépe si zapamatuje, že se vyplatí opakovat to, co funguje. Také se postupně učí, že emoce potřebují pouze pár desítek vteřin k tomu, aby prošly naším mozkem a přestaly být nepříjemné.
💡Emoční regulace nás stojí energii, stejně jako vše ostatní za den, k čemu musíme používat naši vůli. Je tedy důležité se soustředit i na naši regeneraci a dostatečně spát. Nezoufejte, pokud to zrovna není možné, máme naštěstí ještě další nástroje, jako naši odolnosti a frustrační toleranci.
⏰Časová osa:
3:03 Příklady vět pomáhající s emoční koregulací dítěte
4:47 Co ovlivňuje, jak se bude malé dítě regulovat?
7:29 Příklad, kdy dítě situaci zvládne a zreguluje své emoce - a jak se k tomu s dítětem vracet.
🧠Klíčová slova: emoční regulace, dysregulace, koregulace, bezpečná citová vazba, prefrontální kortex
Ať slouží!
KT
10:35
Od 359 Kč měsíčně
nebo se přihlaste