Strategie k didaktickému testu z češtiny

Strategie jsou nejrychlejší cestou ke zlepšení skóre v testu. Při seřazování textů je nejdůležitější najít si správný začátek. Zde použijete strategii vylučování ostatních odstavců, protože v prvním odstavci nesmí být tyto následující slova...

Strategie jsou pro didaktický test klíčové. To znamená, že se naučíte pracovat s určitými otázkami podle nějakého schématu. Když tuto metodu dodržíte, najdete správnou odpověď mnohem rychleji a taky si budete jistí, že to je ta správná.

V tomto článku vám představím tři nejvíce využívané strategie pro didaktický test. Kždý rok see v testu objevují úlohy, kde můžete tyto strategie použít, a proto je považuju za klíčové. 

1. STRATEGIE: pravopisné chyby – hledáme společná slova


V zadání „Ve které z následujících možností se vyskytuje pravopisná chyba?“ a máte na výběr ze čtyř možností (A, B, C, D) použijete strategii hledání čtyř podobných slov:


• V každé větě si najdete jedno slovo, tedy dohromady budete mít čtyři slova (z každé věty jedno)
• Hledáte ta slova, která mají něco společného = typ chyby
• Co může být společné: psaní mně/mě, s/z, n/nn, i/y, velká a malá písmena
• Až budete mít všechna čtyři slova, tak už víte, že chyba je v jednom z nich.
• Nemusíte se tedy už dívat na ostatní slova.
• Pak podle znalosti pravopisných pravidel určíte, které slovo je špatně.


Příklad:

A) vysoký podíl dvojčat v tamější populaci

B) jeden z nejznámějších nacistických lékařů

C) spojuje s odpornými zločinnými praktikami

D) údajně byl poměrně ceněnným odborníkem

První dvě věty mají společné psaní mě/mně. Druhé dvě věty mají společné psaní n/nn.
Špatně je možnost D – správně napíšeme CENĚNÝM.

2. STRATEGIE: Seřazování textů – jak najít první odstavec


Při seřazování textů je nejdůležitější najít si správný začátek. V úvodním odstavci by měly být základní informace: kdo, kdy, kde, proč.
Zde použijete strategii vylučování ostatních odstavců, protože v prvním odstavci nesmí být tyto následující slova:


• Spojovací výrazy (potom, pak, když, následně…)
• Zájmena (on, oni, toho, něho, její, náš…)
• Slovesa ve tvaru, kdy nevíme, o koho se jedná, často tedy „on, ona, oni“ (šla - kdo? Chce – kdo?)
• Slova, která odkazují na dřívější čas, něco, co se stalo předtím (včera, před hodinou…)


Příklad
A) Touží zavadit o nějaký kámen, aby si mohl na kratinký okamžik opět oddechnout. Balvany však již nevyčnívají nad hladinou, jsou ukryté hlouběji. Muž chroptí únavou a zalyká se špinavou vodou. Naštěstí se začíná přibližovat k břehu.

B) Bohatá koruna sosny se zakymácí, pak se s praskotem utrhne a dopadne na balvan, kterého se Gavius ještě před pár vteřinami držel. Uprchlík se pokouší plavat, jde to však obtížně. Už už se zdá, že podlehne vyčerpání, ale nakonec se vzchopí a znovu zápasí s ječícím živlem.

C) Odpočívá. Vlny se derou přes něj a chtějí ho odtrhnout. Náhle strašlivá rána. Klikatý ohnivý meč se zasekl do borovice na břehu. Muž se v úleku pouští valounu a opět se řítí zdivočelým proudem.

D) Už ho má téměř na dosah. Konečně. Gavius namáhavě vyleze z vody a opatrně se vleče tmou do lesa.

E) Řeka se valí, zhnědlá hlínou, kterou do ní z břehů snášejí potůčky dešťové vody. Uprostřed toku se zmítá uprchlý otrok Gavius. Po dlouhém zápasu s vlnami se mu konečně poprvé podařilo zavěsit se na kámen. Objímá ho, drží se ze všech sil s prsty křečovitě propletenými.

V prvních čtyřech možnostech se nám pokaždé v první větě vyskytuje slovo, které nemůže být v prvním odstavci.
Touží = nevíme, kdo.
Před pár vteřinami = něco, co bylo dříve
Odpočívá = nevíme, kdo.
Už ho = spojovací výraz a zájmeno


Správný začátek je tedy odstavec E.

Čeká vás maturita z češtiny v září 2024? V srpnu budu otevírat online skupinové lekce pro přípravu na didaktický test z češtiny. 

Lekce jsou zaměřené vyloženě na přípravu na test, takže jsou praktické. Cílem je naučit vás to, co je klíčové pro test, abyste ho zvládli s lehkostí a bez stresu.

Přihlášky jsou otevřené a najdete je tady. 

V kurzu dostanete:

✅5 živých online lekcí přes Zoom v malých skupinách. Každá lekce má v průměru 50 - 70 minut. 

✅Kvalitní teoretické materiály ke stažení. 

✅Mnoho procvičování - v různých formách jako jsou PDF dokumnetym WORD dokumenty, online cvičení, obrázky a videa. 

✅Záznam z každé lekce. To je pro případ, že se nějaké lekce nemůžete zúčastnit. 

✅Google disk a společný WhatsApp chat pro všechny studenty, kde si můžete navzájem posílat další cvičení, dokumenty nebo prostě jen chatovat a dávat si tipy. 

✅Dva bonusy: Literatura k maturitě a  Procvičování pravopisných chyb. To jsou takové delší dokumenty, které můžete číst ve volných chvilkách.

✅Test nanečisto, který jsem sama vytvořila a který se velmi podobá testům od Cermatu.

3. STRATEGIE Jak najít přísudek jmenný se sponou


Větných členů je hodně, ale nejčastější jsou pro testy přísudky. Existuje několik typů přísudků a nejvíce bývá problém u otázky „najdi přísudek jmenný se sponou“
Použijte strategii „přísudek jmenný se sponou je sloveso BÝT + další slovo“. Přísudek jmenný se sponou nikdy nemůže být jedno slovo, budou to dvě nebo dokonce tři slova.
Jak vypadá sloveso být? Můžeme ho samozřejmě časovat, takže těch tvarů je hodně.


• Přítomný čas: jsem, jsi, je, jsme, jste, jsou, nejsem, nejsi, není, nejsme, nejste, nejsou
• Minulý čas: byl jsem, byl jsi, byl/a, byli jsme, byli jste, byli, nebyl jsem, nebyl jsi, nebyl/a, nebyli jsme, nebyli jste, nebyli
• Budoucí čas: budu, budeš, bude, budeme, budete, budou, nebudu, nebudeš, nebude, nebudeme, nebudete, nebudou


• Hledáte tedy nejprve sloveso být, může být v jakémkoli výše zmíněném tvaru.
• Když máte sloveso být, tak hledáte další slovo, které se na něj ve větě váže.
• Musí to dávat smysl. Zeptáme se otázkou „co“
• Může to být přídavné jméno nebo podstatné jméno. Ale často to bývá přídavné jméno.
• Pozor, druhé slovo nemůže být sloveso.


Příklad:

VÝCHOZÍ TEXT: Venku pršelo, sněžilo, mrzlo. Několik dní jsme nesměli opustit kasárna. Chlapi se povalovali po postelích a mastili karty. Jiní zase posedávali u stolů, ruce v dlaních a snažili se vzpomenout si, jak doma voní cukroví a jak vlastně chutná vánočka. Vánoce jsou nejhorší. Vydržet se dá všechno, ale strávit svátky na vojně skolí i toho největšího tvrďáka.

V textu jsou dvě slovesa „být“. K prvnímu se váže slovo „nesměli“, což je sloveso, takže to není ono. Ke druhému se váže slovo „nejhorší“, což je přídavné jméno, to je ono. 


Najděte přísudek jmenný se sponou: JSOU NEJHORŠÍ

Teď máte 3 základní strategie. Líbily se vám? Chcete jich více? To je dobře, protože je mám. Sepsala jsem je všechny do e-booku 25 strategií pro úspěšný didaktický test z češtiny.

Strategie jsou nejrychlejší cestou ke zlepšení skóre v testu.

V e-booku najdete vysvětlení, jak každá strategie funguje, u jakého cvičení ji můžeme použít. Dále se podíváte na ukázkový příklad a poté si vyzkoušíte další podobný příklad, kde můžete danou strategii použít. Navíc dostanete ještě extra tipy k některým strategiím, které vám doslova ulehčí život před maturitou.

K e-booku máte zdarma ještě online kurz, takže pokud se raději díváte na videa, tak se vám tento online kurz bude velmi hodit. 

Přihlas se k odběru Maturita z češtiny a získej přístup do virtuální knihovny, která ti pomůže zvládnout maturitu s lehkotí a bez stresu.

Pro zobrazení komentářů se přihlaste nebo registrujte