Víte, že to, že vaše dítě začalo lhát, je důvod k radosti? Znamená to totiž významný vývojový milník! Jeho mozek nyní dokáže najednou udržet v hlavě dvě paralelní představy - pravdivou a smyšlenou.
Lhaní je běžnou součástí dětského vývoje. Značí schopnost mentalizace, což je schopnost porozumění, že ostatní mají odlišné myšlenky a pocity.To, co žijeme, hraje vždy větší roli, než to, co říkáme, a děti to nasávají jako houby. Nejlepší prevencí negativních důsledků lhaní můžeme být tedy my sami a naše chování, které je dítěti vzorem. Také naše pozitivní práce s chybou a budování mindsetu nápravy situace je dobrý způsob, jak dosáhnout toho, že bude dítě upřímnost preferovat.
Potřebujeme naučit děti rozumět důsledkům jejich činů, ať už chyb či lhaní, a pokud naše děti budou věřit v možnost nápravy, nebudou lhát tak často.
Každý totiž chceme, aby nám naše 16letá dcera nebo její bratr zavolali, když zjistí, že je jí nějak divně a že jí asi někdo něco hodil do pití na večírku, na který jste oběma zakázali jít. A naše reakce rozhodne o tom, jak děti příště naloží s rozhodnutím nám o lži říct.
Klíčové myšlenky:
💡 Rány našemu vztahu nezasadí lhaní jako takové, ale spíše naše reakce na něj. Je tudíž vhodné začít nejdříve s reflexí u sebe.
💡Rozlišujeme dva druhy lží. Lži antisociální, které porušují morální pravidla a lži prosociální, slušnostní, které mají za cíl druhému pomoci.
💡Nejčastější důvody lži jsou snaha vyhnout se trestu, získat odměnu či pozornost, společenská zdvořilost, pocit studu, zábava či trénink fantazie.
💡Děti, které lžou často, mívají pod kontrolou neverbální stránku lži, ale verbální stránka, jako je vyzrazení detailu, je často prozradí.
💡Spíš než zdokonalovat se v rozpoznávání lži je důležité vést děti k podpoře upřímnosti.
💡 Když se o lži dozvíme, tyto tři aspekty nám pomohou zachovat klid:
Nejprve se potřebujeme na dítě napojit a až potom chování napravovat.
Dítě udělalo to nejlepší, co mohlo.
Dítě lhalo, protože mu záleží na našem vztahu.
⏰Časová osa:
4:35 Důvody, proč děti lžou
9:15 Strategie podpory upřímnosti
11:44 Příklady našich reakcí na lhaní podle věku dítěte
14:12 Jak oceňovat výhody toho, že nám dítě řeklo pravdu?
15:50 Experiment pro vás, který ukazuje, jak se děti učí rozlišovat vlastní perspektivu od perspektivy druhých a rozvíjet schopnost vcítění se do druhých.
🧠Klíčová slova: lhaní, lež, fabulace, vymýšlení si, magické myšlení, teorie mysli, empatie, zlobivé dítě
V audiu zmiňuju Jean Piaget , studii Talwar a Lee (2008) a Simon Baron-Cohen
Ať slouží!
KT
Lhaní je běžnou součástí dětského vývoje. Značí schopnost mentalizace, což je schopnost porozumění, že ostatní mají odlišné myšlenky a pocity.To, co žijeme, hraje vždy větší roli, než to, co říkáme, a děti to nasávají jako houby. Nejlepší prevencí negativních důsledků lhaní můžeme být tedy my sami a naše chování, které je dítěti vzorem. Také naše pozitivní práce s chybou a budování mindsetu nápravy situace je dobrý způsob, jak dosáhnout toho, že bude dítě upřímnost preferovat.
Potřebujeme naučit děti rozumět důsledkům jejich činů, ať už chyb či lhaní, a pokud naše děti budou věřit v možnost nápravy, nebudou lhát tak často.
Každý totiž chceme, aby nám naše 16letá dcera nebo její bratr zavolali, když zjistí, že je jí nějak divně a že jí asi někdo něco hodil do pití na večírku, na který jste oběma zakázali jít. A naše reakce rozhodne o tom, jak děti příště naloží s rozhodnutím nám o lži říct.
Klíčové myšlenky:
💡 Rány našemu vztahu nezasadí lhaní jako takové, ale spíše naše reakce na něj. Je tudíž vhodné začít nejdříve s reflexí u sebe.
💡Rozlišujeme dva druhy lží. Lži antisociální, které porušují morální pravidla a lži prosociální, slušnostní, které mají za cíl druhému pomoci.
💡Nejčastější důvody lži jsou snaha vyhnout se trestu, získat odměnu či pozornost, společenská zdvořilost, pocit studu, zábava či trénink fantazie.
💡Děti, které lžou často, mívají pod kontrolou neverbální stránku lži, ale verbální stránka, jako je vyzrazení detailu, je často prozradí.
💡Spíš než zdokonalovat se v rozpoznávání lži je důležité vést děti k podpoře upřímnosti.
💡 Když se o lži dozvíme, tyto tři aspekty nám pomohou zachovat klid:
Nejprve se potřebujeme na dítě napojit a až potom chování napravovat.
Dítě udělalo to nejlepší, co mohlo.
Dítě lhalo, protože mu záleží na našem vztahu.
⏰Časová osa:
4:35 Důvody, proč děti lžou
9:15 Strategie podpory upřímnosti
11:44 Příklady našich reakcí na lhaní podle věku dítěte
14:12 Jak oceňovat výhody toho, že nám dítě řeklo pravdu?
15:50 Experiment pro vás, který ukazuje, jak se děti učí rozlišovat vlastní perspektivu od perspektivy druhých a rozvíjet schopnost vcítění se do druhých.
🧠Klíčová slova: lhaní, lež, fabulace, vymýšlení si, magické myšlení, teorie mysli, empatie, zlobivé dítě
V audiu zmiňuju Jean Piaget , studii Talwar a Lee (2008) a Simon Baron-Cohen
Ať slouží!
KT
17:43
Od 359 Kč měsíčně
nebo se přihlaste