Shmílův Daf - Bo 5784

Šabat šalom,

v paršat Bo se dočítáme o prvním příkazu, který nám Bůh dal jako celku, jako národu, komunitě, pospolitosti. Tím příkazem je povinnost sledovat Měsíc, vést si kalendář a o každém novoluní slavit Roš chodeš, začátek nového měsíce.

Židovský národ se opakovaně přirovnává k Měsíci. Známe midraš o stále se zvětšujícím, a pak zase se zmenšujícím Měsíci a o patnácti generacích mířících střídavě ke slávě a patnácti generacích padajících do úpadku. Tak to je o nás.

Existuje ale i jiný důvod, proč se židovský národ přirovnává k Měsíci. Úkolem Měsíce je odrážet sluneční svit a projasňovat noc. Bůh ústy proroka přiřkl Židům úkol být světlem národům. A Měsíc dokáže na Zem odrazit světlo, které by se tam samo přímou cestou nedokázalo dostat. Zajímavé, ne?

Kohen: Bůh posílá Mošeho za faraónem, aby ho varoval před další ranou - kobylkami. Mimochodem ono "BO" (doslova přijď) říká Bůh Mošemu celkem třikrát. A vždy tím myslí: "Přijď do paláce." Naproti tomu, když má jít Moše za faraónem k řece, říká mu Bůh: "LECH" (doslova jdi). Je známo ze sederové Hagady, že egyptské rány lze rozdělit na tři skupiny (DECACH, ADAŠ, BEACHAV). Do paláce chodí Moše s Aharonem vždy při prostřední z ran v každé sérii (žáby, mor, kobylky), úvodní rány (krev, divá zvěř a kroupy) se faraón dovídá u řeky. Třetí rány v sérii přicházejí bez varování. Ale zpět ke kobylkám - faraónovi rádci navrhují ustoupit a pustit Židy tři dny sloužit Bohu (o ničem dalším se nikdy nevyjednává! - viz minulý DAF), ale Bůh faraónovi zatvrdí srdce. Muže by pustil, ale ne ženy a děti. Moše trvá na účasti všech, včetně žen a dětí. Důraz na účast dětí je pro judaismus typická.

Levi: Kobylky ničí egyptské bohatství a faraón přiznává svou vinu. Volá si Mošeho a Aharona zpět a prosí je o odstranění té "hrozné rány". Když kobylky odnese vítr, Bůh opět zatvrzuje faraónovo srdce a další rána (tma) přichází bez varování. Neobvyklá tma trvala tři (a podle Rašiho tři plus tři) dny. Egypťané jsou paralyzovaní, Židé vidí. Gaon HAGRA podotýká, že světlo i tma jsou stvořené entity, tma není jen absencí světla. Obvykle ale platí, že světlo potlačuje tmu. V případě deváté rány byly přírodní zákony postaveny na hlavu a tma přebíjela světlo. Větu Tóry: "Nikdo neviděl svého druha, nikdo se nedokázal zvednout z židle," vysvětluje Chidušej HaRim takto: "Nejčernější tmou v životě člověka je stav, kdy nevidí nouzi svých bližních. V takovém případě sám upadá a nemůže pomoct ani sám sobě."

Šliší: Faraón je ochotný propustit Židy bez majetku, Moše nesouhlasí. Faraón hrozí Mošemu smrtí. Bůh oznamuje poslední a nejtěžší ránu.

Revií: Moše oznamuje smrt všech prvorozených. Ustanovení hebrejského kalendáře (ROŠ CHODEŠ). Příkazy o pesachovém beránkovi.

Chamiší: Moše sděluje starším lidu detaily o pesachové oběti, označení židovských domů.

Šiší: Smrt prvorozených. Židé opouštějí Egypt po 210 letech otroctví a 430 let od smlouvy, kterou Bůh uzavřel s Avrahamem.

Švií: Příkazy o prvorozených. Příkaz o tfilin. Pesach.

Haftara (Jirmejahu 46:13-28): Proroctví o pádu Egypta. Téma paraši se odráží v předpovědi babylonského vítězství nad Egyptem. A kolik bylo babylonských vojáků? Přeci jako kobylek!

xxx

Tento DAF je věnován památce MIKI ROTHA,

který se narodil 6. adaru 1908 v uherském Nagyszőlős,
později Velká Sevluš na Podkarpatské Rusi,
nyní Vynohradiv na Ukrajině,
aneb Sejliš u řeky Tisy
a zemřel 3. švatu 2000 v Praze.

Shmílův DAF je závislý na vaší podpoře. Děkujeme za ni.

Pro zobrazení komentářů se přihlaste nebo registrujte