3Ká #74

🔥 Kdy jsou kreativci na vrcholu sil? Prošvihli jste to už?
🔥 Nejdůležitější vitamín, který podporuje kreativitu
🔥 Jak vám hashtagy ušetří čas, energii i peníze
🔥 V čem vás utvrdí nejprodávanější knihy

🙋🏻‍♀️ 3Ká je po prázdninové pauze zpět! Podporovatelé ho opět najdou ve své e-mailové schránce každý pátek a můžou se v pod/zimní sezóně těšit na:

  • Podzimní bucket list se 100 aktivitama, které vám pomůžou zamilovat se do podzimu.
  • Speciální kreativní výzvu, která z vás udělá lepšího člověka.
  • Postřehy z cca 30 skvělých knih o kreativitě, komunikaci a seberozvoji.
  • Čtyři long-read Speciály s praktickými návody, jak spustit svůj kreativní projekt, jak zkrotit chaotickou tvůrčí mysl, jak jako kreativec pracovat se svou vysokou citlivostí nebo jak budovat tvůrčí resilienci.

A budeme samozřejmě trénovat kreativní myšlení v mnoha tvůrčích cvičeních. Já už se nemůžu dočkat!

Pojďme to odšpuntovat prvním podzimním číslem. ⤵️

Kdy budete na vrcholu? Tedy na tom tvůrčím? Teprve vás to čeká, nebo už jste svůj kreativní pík prošvihli? Studie zkoumající 221 malířů, 100 klasických skladatelů a 90 autorů oceněných Nobelovou cenou zjistila, že… máme všichni ještě času dost. 

  1. Spisovatelé, kteří získali Nobelovu cenu, produkovali v průměru svá nejlepší díla ve věku 45 let.
  2. Malíři dosáhli vrcholu ve věku 42 let.
  3. A klasičtí skladatelé vytvořili svá nejoblíbenější díla ve věku 39 let.

Analýza se nezajímala jen o věk, ve kterým kreativci produkovali svá nejlepší díla, ale taky o to, kolik procent svýho života v tý době prožili – tedy jak dlouho žili, než vytvořili svá mistrovská díla, a jak dlouho žili poté. I to je zajímavý. Malíři, spisovatelé a skladatelé ve Fransesově datovém souboru prožili v průměru zhruba 62 % svýho celkovýho života, než vytvořili svá nejdůležitější díla.

Zdroj: The Washington Post

A pokud jste starší a zpráva o kreativním vrcholu po čtyřicítce vás uvrhla do deprese, vzpomeňte si na Barbaru Beskind, která v roce 2013 viděla vystoupení ředitele IDEA Davida Kellyho o diverzitě, oslovila ho a následně začala v IDEU svou novou kariéru designérky. Když začala pro IDEO navrhovat, bylo jí 89 let. Kellymu tenkrát napsala dopis, protože neovládala počítač. 

🤟🏻 Be like Barbara.

📬  Dnes je první pátek v měsíci, a proto si 3Ká můžete přečíst, i když nejste jeho podporovateli. Chcete-li najít 3Ká ve své e-mailové schránce každý týden, stačí si newsletter za pár kaček předplatit.

🪁 Kdo si hraje, nezlobí? Ale prdlajs: zlobí furt, ale je spokojenější! Lidi, kteří mají v životě dostatek hravosti, jsou odolnější vůči stresu, jsou víc fit a mají lepší náladu. To zní jako dobrá obrana před blížícíma se podzimníma chmurama, že? 

A co je nejlepší? Na tenhle zázračný vitamín H nemusíte stát frontu v lékárně, už se totiž taky ví, že hravost jde trénovat a naučit.

🛝 Jak si vnést do života víc hravosti?

  • Hrajte deskovky. Třeba nějaký od 4Kavky.
  • Naplánujte s přáteli únikovku, laser game, fotbálek, kulečník, minigolf, lanový park, paintball, tenis, squash, VR herny, frisbee golf, volejbal, slackline nebo acroyogu.
  • Vyberte si na každý den nějakou vedlejší misi, side quest (bavili jsme se o nich v 3Ká #53). Třeba pomocí těhle karet.
  • Naučte se něco nového na Naučmese.
  • Zpívejte si nahlas. Třeba u playlistu českých pohádek.
  • Najděte si čas zatančit si u běžných aktivit.
  • Složte si LEGO.
  • Hrajte si s dětmi a zvířaty. Nemáte? Půjčte si je. 
  • Vyberte si úkol na Nestereo.com.
  • Vytvořte něco – napište, namalujte, vyfoťte, složte.
  • Zajděte na workshopy improvizace.
  • Poskládejte si puzzle.
  • Vytáhněte kolo, brusle, longboard, paddleboard nebo balanční desku.
  • Naučte se žonglovat.
  • Jděte pouštět draka.

🥎 Vitamín H je údajně dobrý brát několikrát denně a je dobrý, že se jím nedá předávkovat. Tak ať vám to hraní jde od ruky!

🚀 Co je váš #hashtag? Hashtagy asi znáte, že. Jsou to ta interaktivní klíčová slova začínající #, shrnující význam, tagující témata nebo dodávající kontext, která uživatelé na sítích jako Instagram, X nebo LinkedIn přidávají ke svým příspěvkům. 

Donald Roos v knížce Dont Read This Book používá hashtag jako skvělej nástroj time managementu. Radí vymyslet a používat svůj vlastní hashtag jako kompas pro výběr toho, čemu věnovat energii. 


💬 „Vytvořte si hashtag, který shrnuje, čím se řídíte, v jednom, dvou nebo možná třech slovech. Pomáhá vám otestovat, zda to, co se chystáte udělat, je v souladu s vaším životním plánem. Pokud nějaká činnost nebo projekt neodpovídá vašemu hashtagu, možná by bylo rozumné jej přesunout na váš To Dont list,“ radí Donald.

Například je-li váš hashtag #WritingChef, je jasný, kam jako kreativec směřujete svou energii. Jste kuchař a píšete kuchařky. V tomhle případě se vám třeba zakázka na sestavení dietního jídelníčku bude přijímat hůř, i když byste to zvládli. Hashtag vám pomůže udržovat směr a šetřit kreativní energii.

Jak si sestavit vlastní hashtag? Donald radí:

  • Představte si, že o vás někdo napsal příspěvek na sítě. Jaký hashtag byste chtěli, aby k textu přidal?
  • Je hashtag unikátní, a i přesto dostatečně jednoduchý, aby mu všichni rozuměli?
  • Jak to vypadá, když dáte hashtag doprostřed svého jména?

📮 Báječný kreativní cvičení na tenhle víkend! Co je váš hashtag? 

🚀 TIP TÝDNE: Sunday Times Bestseller! Takovým označením se může kasat jen pár knih na světě. Tenhle kultovní seznam má letos 50. výročí. Vznikl v roce 1974, když tehdejší šéfredaktor Sunday Times Harry Evans a novinář Pat Hartridge sestavovali žebříček ručně. Obvolávali jedno knihkupectví za druhým a zjišťovali, který knihy se prodávají nejlíp. A tady je žebříček knih, který se v Sunday times Bestseller žebříčku umístily nejvíckrát. První vás překvapí a druhá vás utvrdí v tom, že lidstvo brzy vyhyne.

🛎 V září se v 3Ká ještě dozvíte:

  • Jestli se vyplatí koupit knihu The Creative Ambush, se kterou máme všichni na sítích vytapetováno.
  • Jak reagovat na vtíravé otázky.
  • Jak obrodit jazyk z vašeho obýváku.
  • Jak mít přátele, aniž byste museli mezi lidi.

💌 Díky, že jste dočetli až sem.

Za týden navi! 👋🏻

🙋🏻‍♀️ Tenhle newsletter je nezávislý. Neovlivňují ho reklamy, spolupráce, affiliate programy ani algoritmy. Vzniká jen díky podpoře jeho předplatitelů. Ceníte si nezávislé tvorby? Chcete dostávat pravidelnou dávku inspirace každý týden? Staňte se jedním z podporovatelů.

Pro zobrazení komentářů se přihlaste nebo registrujte