Ahoj rozpustilá duše,
v dnešním díle tě čeká inspirující povídání s Vendulou Báťkovou, která více než 20 let pracuje s dětmi ~ od poradenství pro rodiny s dětmi se zdravotním postižením přes mentální rozvoj a extraokulární vidění až po vedení svobodné základní školy v Olomouci.
Vendula je matkou tří dětí, které byly na individuálním vzdělávání, dnes je každé v jiné škole. Jedno dítě je ve svobodné ZŠ, druhé v klasické konvenční ZŠ a třetí navštěvuje Scio školu.
Co se v epizodě dozvíš?
Extraokulární vidění a péče o vnitřní svět
Co je extraokulární vidění? Jak rozvíjí intuici a podporuje propojení těla, mysli a ducha?
„Moje práce nejde vidět, je to neviditelná práce. Jsou to techniky na čištění těla. Dětem to přirovnávám k úklidu domu. To neviditelný je jako prach, který vynášíme ven“.
Pokora a inspirace z práce s dětmi se zdravotním postižením
Jak práce s dětmi v náročných situacích přináší pokoru a mění pohled na běžné starosti?
„Když pak jezdíš do rodin, který to fakt nemají jednoduchý, i když jsem byla někde na rovině života a smrti, tak mě to fascinovalo, tam se spoustu věcí rozpadá. To je jako, když ti někdo umře, tak najednou to všechno zjihne, přijde něha. Rozplyne se ti to, jaký blbiny se někde řeší. To si musím obecně v životě vždycky vyrovnávat. Když jsem pracovala s dětma s postížením a s tou rodinou, a pak jsem přišla někde do nějakýho prostředí a lidi se tam takzvaně chovali „normálně“, tak mi v tom nešlo úplně být, protože jsem tam z mýho pohledu nevnímala pokoru. Tady to prostředí ti dává neskutečnou pokoru k životu.“
Rozhodnutí dětí a podpora rodiče
Jak Vendulina dcera dobrovolně opustila svobodnou školu a přešla do klasické? Co ji motivovalo a jak rodič podpoří dítě i ve volbách, se kterými by sám třeba nesouhlasil?
„Dcera to přirovnala ke zmrzlině: ‘Chci teď vyzkoušet jinou příchuť.‘ A tak jsem jí fandila.“
Vnitřní motivace a respekt k rozhodnutí dětí
Proč je důležité nechat děti činit vlastní rozhodnutí a jak to ovlivňuje jejich vůli a zodpovědnost?
„Když to vychází z nitra dítěte, je jedno, jestli jde o běžnou školu nebo něco jiného ~ přijme výzvu v celé její celistvosti.“
Práce se strachem
Jak Vendula zvládá vlastní strachy a jak s tím pracuje?
„Asi nejvíc neuhýbat. Když se bojím, jdu se na to podívat. Není to, že já se bojím, tak od toho zdrhnu.“
Svoboda versus držení dětí u sebe
Proč je důležité dát dětem prostor, aby se odpoutaly, ale zároveň jim poskytnout bezpečí?
„Kéž si to uvědomujeme, že bezpečí neslouží na věky. Paradoxně, to, co vypadá, že už se dítě odpoutalo od mámy, jinak řečeno, když ty nádoby nenecháš naplnit, ale tlačíš je dopředu a přeskakuješ ty věci, tak energeticky vzniká tok nedostatku, který soustavně třeba až do velké dospělosti drží to dítě u matky. Samozřejmě může i u otce. To je sociální porod dcery i syna, že pokud si to dítě krásně těmi věcmi projde, tak ono nemá důvod se držet. Tam je ale potom důležitá věc, aby se ten rodič podíval na to, a to je velké au společnosti, jak moc ten rodič potřebuje to dítě držet. To je ta druhá strana věci.“
. . .
v dnešním díle tě čeká inspirující povídání s Vendulou Báťkovou, která více než 20 let pracuje s dětmi ~ od poradenství pro rodiny s dětmi se zdravotním postižením přes mentální rozvoj a extraokulární vidění až po vedení svobodné základní školy v Olomouci.
Vendula je matkou tří dětí, které byly na individuálním vzdělávání, dnes je každé v jiné škole. Jedno dítě je ve svobodné ZŠ, druhé v klasické konvenční ZŠ a třetí navštěvuje Scio školu.
Co se v epizodě dozvíš?
Extraokulární vidění a péče o vnitřní svět
Co je extraokulární vidění? Jak rozvíjí intuici a podporuje propojení těla, mysli a ducha?
„Moje práce nejde vidět, je to neviditelná práce. Jsou to techniky na čištění těla. Dětem to přirovnávám k úklidu domu. To neviditelný je jako prach, který vynášíme ven“.
Pokora a inspirace z práce s dětmi se zdravotním postižením
Jak práce s dětmi v náročných situacích přináší pokoru a mění pohled na běžné starosti?
„Když pak jezdíš do rodin, který to fakt nemají jednoduchý, i když jsem byla někde na rovině života a smrti, tak mě to fascinovalo, tam se spoustu věcí rozpadá. To je jako, když ti někdo umře, tak najednou to všechno zjihne, přijde něha. Rozplyne se ti to, jaký blbiny se někde řeší. To si musím obecně v životě vždycky vyrovnávat. Když jsem pracovala s dětma s postížením a s tou rodinou, a pak jsem přišla někde do nějakýho prostředí a lidi se tam takzvaně chovali „normálně“, tak mi v tom nešlo úplně být, protože jsem tam z mýho pohledu nevnímala pokoru. Tady to prostředí ti dává neskutečnou pokoru k životu.“
Rozhodnutí dětí a podpora rodiče
Jak Vendulina dcera dobrovolně opustila svobodnou školu a přešla do klasické? Co ji motivovalo a jak rodič podpoří dítě i ve volbách, se kterými by sám třeba nesouhlasil?
„Dcera to přirovnala ke zmrzlině: ‘Chci teď vyzkoušet jinou příchuť.‘ A tak jsem jí fandila.“
Vnitřní motivace a respekt k rozhodnutí dětí
Proč je důležité nechat děti činit vlastní rozhodnutí a jak to ovlivňuje jejich vůli a zodpovědnost?
„Když to vychází z nitra dítěte, je jedno, jestli jde o běžnou školu nebo něco jiného ~ přijme výzvu v celé její celistvosti.“
Práce se strachem
Jak Vendula zvládá vlastní strachy a jak s tím pracuje?
„Asi nejvíc neuhýbat. Když se bojím, jdu se na to podívat. Není to, že já se bojím, tak od toho zdrhnu.“
Svoboda versus držení dětí u sebe
Proč je důležité dát dětem prostor, aby se odpoutaly, ale zároveň jim poskytnout bezpečí?
„Kéž si to uvědomujeme, že bezpečí neslouží na věky. Paradoxně, to, co vypadá, že už se dítě odpoutalo od mámy, jinak řečeno, když ty nádoby nenecháš naplnit, ale tlačíš je dopředu a přeskakuješ ty věci, tak energeticky vzniká tok nedostatku, který soustavně třeba až do velké dospělosti drží to dítě u matky. Samozřejmě může i u otce. To je sociální porod dcery i syna, že pokud si to dítě krásně těmi věcmi projde, tak ono nemá důvod se držet. Tam je ale potom důležitá věc, aby se ten rodič podíval na to, a to je velké au společnosti, jak moc ten rodič potřebuje to dítě držet. To je ta druhá strana věci.“
. . .
45:51
Od 290 Kč měsíčně
nebo se přihlaste