📚 Almanach Navala Ravikanta volně ke stažení. 🤖 Jak jej používat jako Projekt v ChatGPT? 🌳 Absolvoval jsem svůj první lesní koučink v roli koučovaného. 👥 A jako kouč mám za sebou první týmový koučink.
Minulý pátek jsem psal o tom, jak zmateně OpenAI čísluje své jazykové modely.
Takže teď už víte, jaké jsou rozdíly mezi modely o1 nebo o3. Možná ještě používáte ten nejstarší model 4o a nemůžete se dočkat toho nového o4.
V této souvislosti připomenu nedávnou novinku, která je možná hodně nenápadná, ale za mě velmi praktická.
Už jsem o tom psal hned počátkem roku, kdy jsem novinku Projekty začal používat na práci s knihou Filipa Douška Hejno bez ptáků.
Funkci najdete v levém menu a princip jejího fungování je hodně podobný GPT agentům (GPTs).
Vytvoříte Projekt, nadefinujete instrukce a případně připojíte soubor.
Má to smysl v případě, kdy chci pracovat na dlouhodobých úkolech a všechnu související komunikaci mít pěkně pohromadě pod jednou složkou.
Nově jsem si založil další projekt.
Almanach Navala Ravikanta. 💫
Jde o sbírku myšlenek a rad úspěšného investora a podnikatele Navala Ravikanta, který se proslavil nejen jako investor do startupů (např. AngelList, Twitter, Uber), ale také svým filozofickým přístupem k životu, podnikání a štěstí.
Knihu sestavil a uspořádal Eric Jorgenson na základě tweetů, rozhovorů a blogových příspěvků Navala. Cílem knihy je poskytnout čtenářům ucelený pohled na budování bohatství, osobního růstu a nalezení štěstí.
A dobrá zpráva je, že kniha je k dispozici v češtině a je ke stažení úplně zdarma. 🎁
Do projektu jsem tak nahrál soubor s knihou a doplnil následující zadání:
Mmch, takhle skvěle strukturovaný prompt není moje práce, ale je to výsledek mého oblíbeného triku.
Prostě se AI zeptám, jak se jí mám na konkrétní téma zeptat.
V rámci mé každodenní rutiny věnuju 10 minut čtení této knihy a sdílení jedné myšlenky z této knihy s výše uvedeným projektem. ⏰
A díky výstupům z projektu dokážu lépe propojovat myšlenky z knihy s mým životem. 🌱
Koncem minulého roku jsem absolvoval poměrně intenzivní koučovací výcvik a jedna z mých spolužaček mě požádala, jestli by mě mohla provést lesním koučinkem.
Minulý týden jsem si tak udělal výlet na Plzeňsko, kde jsme se hodinu a půl procházeli na vrcholku jednoho kopce.
Procházeli jsme lesem, který byl chvíli dost hustý, abychom se po chvilce objevili na pasece nebo u skalního masivu.
Byl to skvělý zážitek, protože pár aha momentů, které jsem si zažil jako koučovaný, mám teď spojené s konkrétním přírodním výjevem.
Tím nejvíc nejlepším momentem bylo, když jsem si přišel na to, jak bych mohl lidi motivovat k práci na svém osobním rozvoji.
V rámci koučování totiž padlo slovo MANUÁL. 📖
Jasně, kdo čte manuály? Snad nikdo.
A proč?
Protože ty manuály napsal někdo jiný.
Ale pokud si každý z nás bude psát manuál na ovládání sama sebe, rádi v něm pak budeme listovat, když budeme hledat odpovědi na otázky, které nám mohou pomoci cítit se v životě lépe.
Mám už pár nápadů, jak postavit systém na vytváření a udržování manuálu.
A nebojím se o tom psát!
Pokud chcete, aby vám nic neuniklo, přihlaste se k odběru tohoto newsletteru. 📫
Bude vám chodit každý pátek. Každý.
Chtěl jsem pokračovat přímým navázáním na minulý díl, kde jsem se podělil o svých šest hlavních životních hodnot, přičemž u každé z nich jsem definoval tři vize.
Takhle to mám například u hodnot STUDIUM nebo KARIÉRA.
Ostatní mé hodnoty a vize najdete v tomto článku.
Ale teď udělám cimrmanovský úkrok stranou a podělím se o zkušenosti z workshopu, který jsme s mým spolužákem a kamarádem Michalem vedli v jednom fotbalovém klubu. ⚽
A to právě na téma stanovování cílů.
Byla to zajímavá zkušenost.
👥 První týmový koučink v životě.
Pro mě i Michala.
Před námi 22 fotbalistů z týmu U17.
Věděli jsme, že těžko bychom udrželi pozornost hodinu a půl v případě, pokud bychom jeli jen teorii.
Tak jsme šli cestou praktického zkoušení tvoření vizí a cílů.
Hráči byli rozděleni do skupin a každá skupina definovala svůj důvod:
Pro zábavu.
Pro pohyb.
Protože nás to baví.
Protože musíme (není možnost přestoupit jinam).
Trávení času s kamarády.
Společně se pak shodli na finální vizi: "FOTBAL HRAJEME, PROTOŽE NÁS TO BAVÍ"
Zapnul jsem hlasového asistenta a definoval role:
Já jako fotbalista týmu U17.
AI jako mentální kouč, který mi pomáhá najít silné PROČ.
Kluci viděli praktickou ukázku, jak si mohou sami klást správné otázky k nalezení hlubší motivace.
Ve stejných skupinách si hráči na papír napsali hlavní cíle, které by vedly k naplnění jejich vize.
Výsledky:
Umístit se co nejlépe.
Být lepším týmem.
Mít lepší kolektiv.
Každý by měl nahrát co nejvíc minut.
Zlepšit fungování týmu.
Stmelit partu.
Naučit se lépe komunikovat.
Abychom mohli cíle vyhodnotit, musíme se mít k čemu vztáhnout. Proto musí být cíl konkrétní (nejlépe SMART).
Při stanovování cílů je důležité rozlišovat mezi tím, co máme pod kontrolou, a co už ne.
Doporučení: Soustředit se na procesní cíle (tj. co děláme každý den, ne jen konečný výsledek).
Hráči už při tomto cvičení nebyli ve skupinách, každý říká jeden krok ke zlepšení:
Zlepšit komunikaci při hře.
Více se poznat (bavit se i mimo tréninky).
Brát fotbal vážně (nedělat si z něj srandu).
Dělat pro sebe něco navíc (tělesná i mentální cvičení).
Jít spolu někam i mimo trénink (soustředění, výlet).
Poslouchat trenéra.
Zlepšit životosprávu.
Zlepšit střelbu.
Zlepšit obranu.
Hráči obodovali jednotlivé návrhy od 1 do 10 podle důležitosti.
Nejvyšší počet bodů získal cíl:
JÍT NA VÝLET
✨ Měli jsme s Michalem z naší premiéry skvělý pocit.
Kluci se naučili, jak si stanovovat cíle a dokonce si na jeden konkrétní přišli.
📅 Příští pátek se vrátím k tomuto tématu trochu sofistikovaněji a s větším podílem umělé inteligence.
💭 No, teď mi došlo, že jsem se v tomto dílu chtěl ještě věnovat mé přednášce o vizualizaci 🎯, kterou jsem měl tento týden v kabině A-týmu Piráti Chomutov 🏒.
⏳ Ale už by to bylo výrazně delší než obvykle, tak si zatím můžete zkrátit čekání prohlížením slidů z přednášky Mentální energie a síla pozornosti 🧠, kterou jsem měl v kabině minule.