INFLULETTER #32: Největší farma na influencery - reality show

Jedna z nejčastějších otázek pod našimi posty bývá: „A tohle je kdo?“ Skoro to vypadá, že influenceři rostou jako houby po dešti. Ale proč tomu tak je? A proč si na některá jména, která jste u nás vídávali poměrně často, už nikdo nevzpomene? Než si na to odpovíme, chceme vám poděkovat za podporu, Forendors za partnerství a jaji tradičně vás poprosíme o pár drobností:

❤️ Přepošlete tento newsletter každému, kdo by ho měl číst;  

✍️ Pište nám dál vaše tipy i připomínky, co můžeme zlepšit. Odepisujeme všem;

▶️ Pokud jste ještě neviděli, pusťte si naši poslední epizodu Pod speciálním vlivem Agáty Hanychové;

#deepdive: Fabrika na influencery, ale s omezenou trvanlivostí.

Influencer marketing je neustále se rozvíjející a rostoucí disciplína. Zatímco v roce 2023 se jeho objem odhadoval na 1,6 miliardy, v loňském roce můžeme najít estimace, které mluví skoro o dvou miliardách korun. Nerostou jen inzertní investice, ale i počet samotných tvůrců, kteří se chtějí do tohoto trhu dostat. Otázka je – odkud se pořád berou nové tváře? Jde o organický růst, nebo existuje jakýsi inkubátor či katapult, který by jejich růst dokázal urychlit?

Pokud bychom hledali společný jmenovatel pro nové a výrazné influencery, nestačí se dívat jen na sociální sítě – musíme se podívat i na klasická média, a konkrétně na reality shows. Ano, někteří influenceři se prosadili vlastní cestou, ale jejich růst bývá pomalejší a jejich fanouškovská základna stabilnější. Oproti tomu účastníci reality shows zažívají rychlý boom, který ale často rychle vyprchá.

Tento fenomén rozebraly Kristýna Matějková a Veronika Capáková v článku pro HN.cz. Oslovily například Jonáše Čumrika, který potvrzuje, že reality shows jsou nejrychlejší cestou k pozornosti, ale zároveň upozorňuje na velké riziko: "Zpravidla šanci neumí zhodnotit 9 z 10 lidí. Do tří měsíců, maximálně půl roku, padne většina z nich do zapomnění."

Důvody pro to asi není třeba dlouho hledat. Některé jsme už popisovali v našem podcatu (například v dílu Pod Vlivem nešvarů). V zásadě jde ale kombinaci těchto faktorů:

📌 Sledující přicházejí kvůli show, ne kvůli (původnímu) obsahu – Fanoušci účastníky podporují v průběhu vysílání, ze sociálních sítích dokáží získat lepší vhled nebo bonusy, ale po konci show často nemají důvod zůstat. A nový obsah tvůrce je tolik už nezaujme.

📌 Bez relevantního a unikátního obsahu přichází stagnace – Pokud influencer nenajde svůj styl a koncept, který jeho účast amplifikuje, nebo dokáže významně posunout od show (kterou neměl v rukou), jeho profil postupně zapadne. Nové tváře zároveň musí umět správně vyvážit nekomerční obsah od závalu reklamních poptávek. A ne každý tohle umí správně balancovat. Pokud se jejich profil promění v pouhý reklamní poutač, pak to fotky ze snídaně už nezachrání.

📌 Krátké okno a nelítostná konkurence – Každá nová reality show přináší čerstvé tváře, které okamžitě přebírají pozornost a vytlačují ty předchozí do zapomnění. Okno příležitosti pro takové influencery je velmi krátké, což správně uvádí i článek, protože jednu reality show vzápětí střídá jiná. Na mediální světlo se derou noví favorité a celé kolečko se rozjíždí od začátku. Tvůrci se navíc musí sami naučit, jak obsah dělat a co se smí a nesmí (jakkoli se jim v tom televize snaží už i pomoci). 

📌 Ne každý zvládne přechod do „opravdového“ influencerství – Televizní produkce do značné míry formátuje jejich výstupy. Za sebou mají režiséra show, editory, dramaturgy, stylisty, content specialisty… prostě profíky, kteří ví, co dát do etéru a co nikoho už nikoho nezaujme. Jakmile show skončí, musí si najít vlastní cestu, což ne každý zvládne.

I u nás ovšem najdeme tvůrce, kteří svou popularitu nepostavili jen na účasti v reality show, ale dokázali ji dlouhodobě rozvíjet. Příklady? Jirka Král (Farma), Martin Hranáč (Vyvolení), Adriana Brabencová (Love Island) nebo Nela Slováková (Hotel Paradise). Je to trend, který přebíráme ze zahraničí, ale ani tam to není zadarmo. Hvězdy formované pořady jako Hype House, Too Hot to Handle, The Circle nebo Love Island mají podobný příběh. I tam najdete tváře, jež upadly v zapomnění, tak i silné osobnosti, které si budují dál svou vlastní značku.

Celé to krásně mimo jiné ukazuje pokračující konvergenci tradičních a digitálních médií a sílu televizní produkce. Televize stále umí vytvořit hvězdy, ale jejich kariéra už nepokračuje (jen)  v tradičních formátech – místo toho se přesouvají na sociální sítě, kde fungují jako digitální tvůrci a influenceři. Jejich úspěch už nestojí na televizních stanicích, ale na tom, jak dokážou oslovit publikum vlastním obsahem právě po reality show.

Pokud vás téma zaujalo a chtěli byste si projít i celý článek včetně sociologického pohledu nebo vidět problematiku očima castingu, najdete ho na HN.cz.

#cherryontop Jestli vás zajímá, kde se vzal objem influencer marketingu dosahující 2 miliard korun, pak jej najdete v grafu a estimacích Statista Market Insights. Mimo jiné se ale do této hodnoty nezapočítává bartery a ani odměny z provizního prodeje, takže výsledná realita může být ještě o něco vyšší. Hezký souhrn naleznete zde.

Proč se přihlásit k odběru a sledovat i náš podcast:

  • Buďte v obraze: Získáte nejnovější informace přímo do vašeho inboxu.

  • Exkluzivní obsah: Přístup k obsahu, který jinde nenajdete.

Těšíme se na každou vaši zpětnou vazbu a náměty na témata, která by vás zajímala.

Sledovat nás můžete samozřejmě i zde:

Pro zobrazení komentářů se přihlaste nebo registrujte