INFLULETTER #33: Ani obsah influencerů není nedotknutelný

V minulé epizodě jsme lehce nastníli, že média podléhají tvrdé i méně formální regulaci. Na influencery taková tvrdá pravidla zatím nedopadají, ale zdá se, že i v Česku máme jednu horkou novinku, která může změnit tvorbu obsahu řady z nich. Ještě než se do toho ponoříme, děkujeme za vaši podporu a Forendors za to, že při nás stojí! Tradičně vás poprosíme o pár drobností:

❤️ Přepošlete tento newsletter každému, kdo by ho měl číst;  

✍️ Pište nám dál vaše tipy i připomínky, co můžeme zlepšit. Odepisujeme všem;

▶️ Pokud jste ještě neviděli, pusťte si naši poslední epizodu Pod vlivem mediálních influencerů;

#deepdive: Než něco vypustíte do světa, zvažte následky

V poslední epizodě jsme načali fenomén mediálních influencerů, ale kvůli časové tísni jsme nestihli rozebrat širší spektrum změn, které zasahují specifická média jako bulvár a sportovní zpravodajství. Na pokračování se můžete těšit již tuto středu. Sotva jsme dotočili tuto epizodu, objevila se kauza, která dokonale ilustruje naše předchozí úvahy – a právě jí se dnes budeme věnovat.

Možná jste si už položili otázku: Jaký dopad má obsah influencerů na citlivá témata, která balancují na hraně osobnostních práv, podnikání či dobročinnosti? To, co nyní sledujeme na české scéně, není jen běžný internetový konflikt, ale ukázkový příklad přestřelení ze strany tvůrců. A jak se ukazuje, do hry vstupují i samotné platformy. Jde pravděpodobně o jeden z prvních takových případů v Česku.

Smazáno… Budeme vás žalovat!

Na platformě Herohero běží několik podcastů včetně pořadů Agáty Hanychové & Ornelly Koktové a Plastic Queen (Freak Show). Mezi těmito tvůrci to už delší dobu jiskří, ale situace vygradovala ve chvíli, kdy se Plastic Queen začala veřejně ptát na transparentnost charitativní akce Agáty a Ornelly, kterou podporovala organizace Znesnáze21. Otázky ohledně manipulace s příběhem oběti domácího násilí vyvolaly bouři emocí. Herohero však rychle zasáhlo a odstranilo veškerý obsah z epizod Freak Show, který by mohl poškodit reputaci Agáty s Ornellou. Stejně tak se zachovalo u epizod podcastu Nevím no, jehož vlastníkem je Monika Binias (matka Ornelly).

Beef mezi influencerkami rozhodně nezačal včera a napětí neplní pouze podcastový éter; zasahuje také stránky bulváru. Tentokrát však nejde pouze o osobní spory mezi influencery. Do hry vstoupily třetí strany – napadena byla důvěryhodnost a reputace organizací spolupracujících na akci. Herohero proto zareagovalo razantně, ale ani to není konec. Právní zástupce Plastic Queen údajně chystá žalobu, neboť dozoroval obsah a neshledal nic závadného. Stejně tak by se mělo řešit i to, že Agáta s Ornellou žádostí o smazání poškodily obchodní výsledky podcastu Freak Show.

Tento krok vyvolává debatu o tom, kde leží hranice mezi svobodou slova, regulací a odpovědností za obsah. A nejde jen o Česko – podobné případy jsme viděli i v zahraničí a Herohero mělo z čeho čerpat inspiraci. Namátkou uvádíme tři zajímavé kauzy:

Když se platformy nebojí konat

🔹Joe Rogan a Spotify
Jeden z nejznámějších podcastů na světě, The Joe Rogan Experience, čelil tlaku kvůli šíření kontroverzních informací (nejen) o covidu. Spotify nakonec stáhlo některé epizody a přidalo upozornění o dezinformacích, což otevřelo debatu o tom, kde končí kreativní svoboda a začíná odpovědnost platformy. Za vítěze sporu se dodnes prohlašují obě strany.

🔹Andrew Tate a jeho ban na sociálních sítích
Kontroverzní influencer Andrew Tate byly kompletně smazány jeho účty z Facebooku, Instagramu, TikToku a dalších platforem kvůli obvinění ze šíření toxických a misogynních ideologií (jež právě dle pravidel daných platforem porušují zásady práce s obsahem). Jeho případ ukázal, že i když máte obrovský vliv, nejste nepostižitelní.

🔹Logan Paul a video z Japonského lesa
V roce 2017 Logan Paul natočil virální video z Aokigahary (známé jako "les sebevrahů"). YouTube okamžitě reagoval – video smazal a Loganovi pozastavil monetizaci. Tento incident ukázal, že i když jste jedním z největších influencerů, určitý obsah vás může stát statisíce dolarů.

Poučení pro české (mediální) inlfuencery

📌 Monetizace hejtu vás může přijít draho - legislativa nemusí být dokonalá, ale v jádru si právnici už dávno umí poradit s tím, co na sítě kde kdo dává
📌 Platformy mají sílu vás odstřihnout, ať jste kdokoliv. I ta platforma má svou reputaci, na které ji záleží.
📌 Než někoho veřejně obviníte nebo zpochybníte citlivé téma, buďte si jistí, že máte fakta. Některé věci, se totiž mohou vrátit jako bumerang. Jak 

Trochu detailů z celé situace naleznete zde.

#cherryontop Už v pátek natáčíme hodnocení nejlepších kampaní za měsíc únor a aktuálně máme sice dost tipů jak od agentur, tak od fanoušků, ale jestli se vám v únoru nějaká reklama líbila, neváhejte nám ji poslat.

Proč se přihlásit k odběru a sledovat i náš podcast:

  • Buďte v obraze: Získáte nejnovější informace přímo do vašeho inboxu.

  • Exkluzivní obsah: Přístup k obsahu, který jinde nenajdete.

Těšíme se na každou vaši zpětnou vazbu a náměty na témata, která by vás zajímala.

Sledovat nás můžete samozřejmě i zde:

Pro zobrazení komentářů se přihlaste nebo registrujte