Téma influenceři vs. RRTV se u nás už párkrát objevilo, ale očividně ještě není u konce, ačkoli by se tak po schválení mediální novely jevit. Než se ale podíváme na další díl tohoto nekonečného seriálu, chceme vám všem poděkovat za přízeň a Forendors za stálou podporu, která nám pomáhá tu pro vás být a posouvat tuhle kárku dál. Tradičně vás poprosíme o pár drobností:
❤️ Přepošlete tento newsletter každému, kdo by ho měl číst;
✍️ Pište nám dál vaše tipy i připomínky, co můžeme zlepšit. Odepisujeme všem;
▶️ Pokud jste ještě neviděli, pusťte si naši poslední epizodu Pod vlivem hodnocení - únor;
#deepdive: Influenceři se už nemusí registrovat! Hurá! Nebo…?
Na konci roku 2024 se kolem influencerů a Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) strhla poměrně velká bouře. Rada tehdy mimo jiné oznámila, že se influenceři, kteří tvoří videa za účelem zisku, musí registrovat a splňovat stejné podmínky jako standardní média. Kdo by to neudělal, riskoval by pokutu až jeden milion korun.
Bouře ve sklenici vody a vlna nevole (nejen ze strany influencerů) dosáhla i na ministra kultury Baxu (pod kterého RRTV formálně spadá), a ten následně slíbil, že povinnost v rámci velké mediální novely zruší. A vlastně se zdá, že to netrvalo ani tak dlouho. Minulý týden totiž prošla sněmovnou novela, jejíž klíčový aspekt byla úprava a navýšení koncesionářských poplatku, ale zároveň byla také zrušena povinnost registrace influencerů. Skvělá zpráva, hysterie a celý příběh tak končí… a nebo ne?
Ve skutečnosti se změnilo jen minimum. Influenceři sice nemusí podávat registraci sami, ale jejich obsah nadále spadá pod dohled RRTV. V rámci zákona (i evropské směrnice) i nadále platí, že RRTV je dozorovým orgánem a má dohlížet na audiovizuální obsah na přání, včetně toho, jež publikují influenceři. Všechna ostatní pravidla platí dál. Pokud influencer splní podmínky stanovené radou, musí:
📌 Mít jasnou identifikaci – Provozovatel musí uvádět název nebo jméno a identifikační číslo, bylo-li přiděleno, adresu sídla v případě právnické osoby nebo bydliště v případě fyzické osoby.
📌 Nenavádět k nenávisti – Provozovatel zajístí, aby tvorba neobsahovala sdělení záměrně zpracované tak, aby mělo vliv na podvědomí fyzické osoby, aniž by jej tato osoba vědomě vnímala, a aby nepodněcovala k nenávisti z důvodu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení.
📌 Chránit děti – je povinen zajistit, aby audiovizuální mediální služba na vyžádání, jejíž obsah může vážně narušit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých zejména tím, že obsahuje pornografii a hrubé samoúčelné násilí, byla dostupná pouze tak, aby děti a mladiství neměli běžně možnost obsah vidět nebo slyšet.
Zůstává tak otázkou, jakým způsobem bude RRTV influencery o jejich zařazení informovat, i jinak než v rámci tiskové zprávy ze svého jednání. Protože hlavně první bod může být problém – pokud tvůrci nevědí, že musí povinnost splnit, je to jen otázka času, kdy přijdou první pokuty.
#cherryontop K problematice se pro web Antiyoutuber.cz vyjádřil i Lukefry. Pokud vás zajímá proč si myslí, že nápad to byl dobrý, ale provedení nebylo dobré, najdete článek zde.
—
Proč se přihlásit k odběru a sledovat i náš podcast:
Buďte v obraze: Získáte nejnovější informace přímo do vašeho inboxu.
Exkluzivní obsah: Přístup k obsahu, který jinde nenajdete.
Těšíme se na každou vaši zpětnou vazbu a náměty na témata, která by vás zajímala.
Sledovat nás můžete samozřejmě i zde: