INFLULETTER #36: Koukám a vidím špatný

Některé věci se prostě nesmí. Některé naopak musí. Jenže tento týden se ukázalo, že jsou tací, co nedělají ani jedno. Než si na ně ukážeme prstem, chceme vám poděkovat za vaši podporu – ať už na Instagramu, nebo na Forendors. Velké díky patří i samotné platformě Forendors za veškerou podporu. Než se pustíme do hlubší analýzy, tady jsou tradiční bodíky:

❤️ Přepošlete tento newsletter každému, kdo by ho měl číst;  

✍️ Pište nám dál vaše tipy i připomínky, co můžeme zlepšit. Odepisujeme všem;

▶️ Pokud jste ještě neviděli, pusťte si naši poslední epizodu Pod vlivem vašich otázek II;

#deepdive: Jakmile je to na seznamu pomůcek, ruce pryč!

Jedna z nejčastějších debat u nás na profilu je o tom, jestli je na označení reklamy a dodržování právních předpisů má víc dbát zadavatel nebo influencer. Náš názor je jasný a dlouhodobě konzistentní - oba ji mají stejnou, ostatně stejně také vykládají právníci a odborníci na reklamní právo. Pokud má influencer podezření, že mu zadavatel neříká všechno, vždycky má právo říct NE a od smlouvy odstoupit. 

Když jde ale o specifické odvětví, měl by zadavatel pro svůj klid influencerovi jasně sdělit, co všechno je v daném oboru povoleno a co ne. Rozhodně by po něm neměl chtít reklamu na něco, na co je zákonem reklama zakázaná.

Přesně na takový případ upozornila minulý týden Petra Dolejšová u reklamy na optiky Eyrim, konkrétně u Veronicy Biasiol. Influencerka v něm totiž propagovala nejen měření zraku, ale i dioptrické brýle. Ty jsou ale zdravotnickým prostředkem. Na ty je influencer reklama zakázaná. Čeho se tedy zákaz týká? Na seznamu jsou například (celý seznam je násobně delší):

📌 Dioptrické brýle nebo kontaktní čočky – Obecně se dá říct, že v seznamu jsou všechny produkty, které nějak napravují vadu zraku. Tu totiž musí diagnostikovat lékař a nemůže tak jít pouze o doporučení influencera. Propagace slunečních brýlí je v pořádku.

📌 Diagnostické zdravotnické prostředky in vitro – Název možná zní složitě. Prakticky se ale jedná o zákaz propagovat prostřednictvím influencerů těhotenské testy, CRP testy nebo například antigenní testy. Prostě jakmile vám něco diagnostikuje zdravotní stav, nedávejte na to kódík.

📌 Prostředky na úlevu od bolesti – ten zlatý krém z lékárny už u influencerů neuvidíte. Nebo možná uvidíte, ale neměli byste. Krémy proti bolesti, hřejivé náplasti nebo podobné prostředky jsou totiž úplně stejně zakázané.

Pokud se vám zdá, že to je novinka, bohužel vás musíme zklamat. Tato úprava zákona o reklamě je z roku 2021. Článek o ní najdete třeba zde. Je proto trochu záhadou, proč tyto spolupráce i nadále fungují a objevují se relativně často.

Pro Eyrim to ale v minulém týdnu nebyl jediný problém. Server aktuality.sk minulý týden informoval o tom, že společnost dostala pokutu od obchodní inspekce a nadále influencer reklamu nemá označenou. Nutno podotknout, že vedení společnosti se k oboum případům postavilo čelem a řeší nápravu.

#cherryontop Pokud jste si mysleli, že si tentokrát dáme od RRTV oraz, tak vás opět zklameme. Nebo možná potěšíme – záleží, jak moc vás baví jejich nekonečný seznam „oblíbenců.“ Rada opět zasedala a tentokrát si do svého VIP klubu přidala další jméno. Na seznam platforem totiž přibyla Sugar Denny a všechny její kanály. Gratulujeme k zápisu do této prestižní síně slávy! více informací najdete zde.

Proč se přihlásit k odběru a sledovat i náš podcast:

  • Buďte v obraze: Získáte nejnovější informace přímo do vašeho inboxu.

  • Exkluzivní obsah: Přístup k obsahu, který jinde nenajdete.

Těšíme se na každou vaši zpětnou vazbu a náměty na témata, která by vás zajímala.

Sledovat nás můžete samozřejmě i zde:

Pro zobrazení komentářů se přihlaste nebo registrujte