3Ká #10

📬 3Ká je newsletter o kreativitě, komunikaci a knihách. Každý pátek vám přinese tři jednohubky, které vám pomůžou žít kreativnější život, vést smysluplnější rozhovory, vytvářet kvalitnější kontent a číst lepší knihy.

♥️ Kdysi jsem byla na rande s dating koučem. Když jsme si po snídani objednali kafe, řekl: 

👱🏼‍♂️: Je takové nepsané pravidlo, že na prvním rande se nemá mluvit o politice, náboženství, penězích, stravovacích návycích a bývalých partnerech. 

Usrkla jsem ze svého americana a řekla:

👩🏻: To zní rozumně. Čím začneme? 

Byl to báječný rozhovor. Hlavně protože:

🫀 Máte skvělou možnost zjistit, jak se daný člověk chová, když s vámi nesouhlasí. Argumentuje? Brání se? Útočí? Doptává se a chce pochopit váš pohled na svět? 

🫀 Zjistíte, jakou má daný člověk clarity of thought, tedy jak dobře a srozumitelně dokáže vysvětlit své myšlenky.

🫀 Rychle přijdete na to, jak dobrý konverzační partner je. Čeká, až domluvíte, aby mohl říct svou část? Rozvíjí téma dalšími otázkami? Naslouchá vám?

🫀Rozhovor bude objevný i pro vás. Málokdo má předem dobře zformulovány odpovědi na otázky: Čemu věřím? Za čím si stojím? Jaký vztah mám k penězům? Co je leitmotiv mých bývalých vztahů? A proč ne/jsem vegan?

👿 Ruku na srdce: nebude to fungovat u každého. Mám přátele, kteří jsou ve všech směrech skvělí, ale kdyby na ně cizí člověk na prvním rande vybalil politiku, náboženství, prachy a bejvalý dohromady, utekli by.

😈 Ale pro nás ostatní je to skvělá předehra

📚 Chcete mít větší vliv na své okolí? Vyšly nové Zbraně vlivu, knížka, kterou doporučuju na každém školení. Její autor Robert Cialdini se psychologii přesvědčování věnuje přes 50 let a v novém, přepracovaném vydání přidal 150 stran týkajících se fake news, online recenzí, reklamních botů a trollů. Pokud nechcete, aby s váma někdo voral, a zároveň se chcete přiučit pár jednoduchým trikům, po lepší knížce nemůžete sáhnout.

Na ochutnávku posílám 3 jednoduché tipy, které využijete v běžném životě:

👑 Princip kontrastu: Lidé mají sklon vidět dvě odlišné věci ještě odlišnější, než ve skutečnosti jsou. Potřebujete-li tedy po druhém, aby s něčím souhlasil či něco udělal, stačí mu nabídnout dvě varianty, z nichž jedna je tristní. 

🪄 Příklad: Jako realitní makléř ukážete klientům nejdřív neatraktivní domy za přehnanou cenu. Víte, že o ně klient nebude mít zájem – neplánujete je prodat, slouží pouze k tomu, aby ve srovnání s nimi vypadaly ostatní domy, které už prodat chcete, atraktivněji. Jakmile klientům následně ukážete „normální domy“, budou se jim líbit daleko víc.

👑 Ústupek po odmítnutí: Budete-li po mně chtít, abych s něčím souhlasila, zvýšíte své šance tím, že po mně budete nejdřív chtít něco daleko většího, s čím pravděpodobně souhlasit nebudu. Když poté vznesete menší požadavek (svůj původní), nabudu pocitu, že bych teď měla udělat ústupek zase já, a vyhovět tak aspoň vaší druhé žádosti.

🪄 Příklad: Toužíte jet s partnerem/kou na prodloužený víkend na Šumavu, ale tušíte, že partner/ka na žádnou dovolenou jet nechce. Nejprve navrhnete, že byste moc rádi jeli na 14 dní do Egypta (což víte, že partner/ka určitě odmítne). Poté, co partner/ka variantu zavrhne, nadhodíte, že byste mohli vyrazit alespoň na dva dny na Šumavu. Šance, že vám partner/ka po vašem „ústupku“ bude chtít vyhovět, je vysoká.

👑 Sociální schválení. Lidi jsou zvířata smečková, řídíme se často tím, co dělají lidé kolem nás. Společnost je kompas, máme tendence věřit většině. Když zákazníkům v jedné skupině restaurací McDonald’s při objednávce obsluha řekla: A nedáte si dezert? Naši zákazníci mají nejraději McFlurry, prodej McFlurry vyskočil o 55 %. 

🪄 Příklad: Vydali jste knihu, která je úspěšná. Princip sociálního schválení můžete využít: 

  • na obálce – Celosvětový bestseller nebo Přeloženo do 55 jazyků,
  • na webu – Prodáno už 300 000 výtisků
  • v newsletteru – Nejprodávanější kniha na trhu o pěstování jahod
  • v kampani – 4 z 5 zahrádkářů pěstují jahody podle této knihy,
  • v recenzích – 150 000+ pozitivních recenzí na Goodreads
  • atd.

📚 U téhle knihy rozhodně platí, že dražší je si ji nekoupit. 

🎨 Kreativitu jde testovat a měřit. Jedním z častých zadání různých testů kreativity je vymýšlení dalších funkcí pro různé věci, tzv. Guilfordův test neobvyklého využití amerického psychologa Joye Paula Guilforda. 

Zvládnete vymyslet co nejvíce možných využití běžných předmětů, jako je např. cihla, klobouk nebo noviny? Jak jinak byste mohli využít cihlu než jako stavební materiál? Hodnotí se počet odpovědí a jejich originalita (tedy četnost v rámci dalších odpovědí). 

Vymyslete další využití pro:

✨ klobouk

✨ cihlu

✨ hrnek na čaj

✨ stůl

✨ pantofel

Já jich mám pro klobouk zatím 39, budete lepší?

🚀 TIP TÝDNE: Co vám pomáhá s flow? Mně focus music. Většinou mám u práce nasazený sluchátka a v nich jedu svoje oblíbený hlučnoappky. Třeba Coffitivity, když chci být doma, ale pocitově v kavárně, Noisli nebo Noizio, když chci poslouchat les, kavárnu i moře dohromady, Rainy Mood, když chci pracovat v dešti, anebo víceúčelové Calm, Brain.fm, Headspace nebo Endel, které mě krom práce doprovázejí občas i při usínání.

🛎 V PŘÍŠTÍM 3Ká si řekneme:

  • Jak na lepší zákaznickou péči.
  • O nejlepší knize o kreativitě, která byla zatím napsána.
  • Proč je skvělý být citlivka a introvert.



Za týden navi! 👋🏻

📮 Dnes je první pátek v měsíci, a proto si 3Ká můžete přečíst, i pokud nejste jeho předplatiteli. Chcete-li najít 3Ká ve své e-mailové schránce každý týden, stačí si newsletter za pár kaček předplatit.

📬 Znáte někoho, komu by se tenhle newsletter mohl líbit? Nesyslete si ho pro sebe a přepošlete ho. ♥️

Pro zobrazení komentářů se přihlaste nebo registrujte