Zdá se, že se blíží konec jedné z kapitol telenovely jménem RRTV a registrace influencerů. Tvůrci už se nemusí registrovat sami a navíc konečně známe konkrétní parametry, podle nichž Rada určuje, kdo spadá pod její dohled. Než se ale pustíme do čísel a konkrétních případů, chceme vám poděkovat – za vaši přízeň, veškerou zpětnou vazbu a sdílení. A velké díky samozřejmě patří také Forendors za jejich neutuchající podporu. A teď už naše tradiční trojice proseb:
❤️ Přepošlete tento newsletter každému, kdo by ho měl číst;
✍️ Pište nám dál vaše tipy i připomínky, co můžeme zlepšit. Odepisujeme všem;
▶️ Pokud jste ještě neviděli, pusťte si naši poslední epizodu Pod speciálním vlivem Martina Bartkovského;
#deepdive: Tak kdo je tu ten influencer?!
Kauza okolo RRTV a její snahy regulovat i tvorbu digitálních tvůrců, kteří produkují video obsah online, se táhne už od loňského roku. Připomeňme si začátek: Rada nejprve oslovila vybrané influencery s výzvou k registraci, protože podle evropské legislativy mohou být vnímáni jako konkurence pro tradiční televizní a rozhlasové vysílání (jež Rada musí regulovat) – a tedy mají podléhat podobným pravidlům dohledu. Série tiskových zpráv však vytvořila dojem, že jde téměř o plošnou povinnost, což vyvolalo silnou kritiku. Do debaty se vložil i ministr kultury, který český přístup označil za problematický a přislíbil úpravy podmínek ve spolupráci s Radou. Výsledkem byla březnová mediální novela, která povinnost registrace zrušila.
To ale neznamená, že by influenceři spadali mimo jakýkoli dohled. RRTV i nadále vykonává svou regulační roli a minulý týden konečně zveřejnila konkrétní parametry, podle kterých bude určovat, kdo pod její dohled spadá. Jde o výrazně střízlivější a přehlednější přístup, který se konečně opírá o konkrétní data a tvůrcům umožňuje se v celém procesu lépe zorientovat. O jaké influencery tedy půjde?
Tvůrce, jež publikuje videobsah na digitálních platformách
Průměrný počet zhlédnutí videí přesahující 500 000 za jeden rok na jedné platformě
Minimální počet videí publikovaných za jeden rok, konkrétně 52
Publikování videí za účelem podnikatelské činnosti (příjem přesahující 50 000 Kč za jeden rok)
Jak to ale funguje doopravdy?
Podmínky jsou zdánlivě jasné jako facka. Ovšem i tady platí, že ďábel se skrývá v detailech a u těchto kritérií skutečně záleží na každém slovíčku. Abychom ověřili, kdo všechno tyto podmínky skutečně splňuje, vzali jsme si pod lupu několik známých jmen. Výsledky nás docela překvapily, ale pojďme na to postupně:
Případ první - Domi Alagia
Stále kralující influencerka podle posledního Influencer indexu VŠE je na sítích skutečně velmi aktivní. Najdeme ji především na Instagramu, TikToku a má i YouTube kanál. Splňuje tedy podmínku publikování videoobsahu. Průměrný počet zhlédnutí na Instagramu podle našich manuálních výpočtů přesahuje půl milionu, takže i tento bod splňuje.
Jenže! Na Instagramu za posledních 365 dní publikovala (nebo přežilo vymazání) jen 31 videí. Pravděpodobně se tedy nekvalifikuje. Stejně jako u mnoha právních otázek je ale i zde klíčový výklad. Na TikToku totiž videí publikovala výrazně více, tam už ale nemá průměrně přes 500 tisíc zhlédnutí. O tom, jestli má z videí roční příjem přes 50 000 Kč, asi nemá smysl vůbec pochybovat.
Status: Může i nemusí spadat – záleží na výkladu.
Případ druhý - Kovy
Pojďme se podívat na ještě zvučnější jméno. Kovy je podle řady výzkumů a anket nejznámějším českým influencerem a také posledním držitelem Křišťálové Lupy pro nejlepšího tvůrce. Takový přece musí konkurovat rozhlasu i televizi. Aktivní je především na Instagramu a YouTube, takže opět splňuje podmínku publikování videí na platformách. A že si videi vydělá víc než 50 000 Kč ročně, o tom asi nemusíme spekulovat.
Jenže při bližším pohledu narážíme na zbytek kritérií. Na Instagramu za posledních 52 týdnů publikoval přesně 52 videí, na YouTube pak pouze 13. Je to sice na hraně, ale s největší pravděpodobností se kvůli nízkému počtu videí stejně nekvalifikuje. Navíc ani na jedné z platforem nedosahuje průměrného počtu přes půl milionu zhlédnutí.
Status: Nespadá do regulace.
Případ třetí - Mikýř
Když nějakou anketu o nejznámějšího influencera nevyhraje Kovy, vyhraje ji Mikýř, alias Martin Mikyska, který je dle jiných anket největší skokan a nejrychleji rostoucí digitální osobnost. Jeho videa najdete na Instagramu, TikToku a na dvou YouTube kanálech. Do širšího povědomí se dostal i díky vítězství v televizní reality show a obecně je opravdu plodným tvůrcem. Publikování videí tedy rozhodně splňuje. A že si tvorbou vydělá, o tom vzhledem k množství reklamních spoluprací není třeba pochybovat.
Navíc je velmi aktivní – na Instagramu publikoval za poslední rok přes 100 videí, na TikToku ještě více. Slabší je na YouTube, kde jich má za dané období pouze 16. Komplikace ale přichází u průměrné sledovanosti – na TikToku ji přes půl milionu rozhodně nemá, některá videa se ani nepřehoupnou přes deset tisíc. Na Instagramu sice některé kusy dosahují i trojnásobku požadovaného minima, ale průměr pravděpodobně podmínku RRTV nesplňuje.
Status: Na 99 % nespadá do regulace.
Suma sumárum - podle našeho rychlého přehledu ze tří známých osobností české influencer scény s velkým dosahem a viditelností, zřejmě ani jeden nespadá do regulace podle nových pravidel RRTV.
#cherryontop TikTok to nemá jednoduché pouze v USA. Nepříjemnou zprávu dostali čínští soudruzi tentokráte také z Dublinu. Irská regulační komise totiž oznámila, že sociální porušila pravidla na ochranu osobních údajů - GDPR. Čínská mateřská společnost Bytedance tak musí zaplatit pokutu překračující 13 miliard korun! Více najdete zde.
—
Proč se přihlásit k odběru a sledovat i náš podcast:
Buďte v obraze: Získáte nejnovější informace přímo do vašeho inboxu.
Exkluzivní obsah: Přístup k obsahu, který jinde nenajdete.
Těšíme se na každou vaši zpětnou vazbu a náměty na témata, která by vás zajímala.
Sledovat nás můžete samozřejmě i zde: