Naše nejnovější epizoda nevyšla ve standardním středečním termínu. Důvod je ovšem prozaický a o nic nepřijdete. Poslední díl jsem totiž natočili a vydali již tuto v sobotu! Chtěli jsme být aktuální a poslední počin MÚPI crew nešel ignorovat. Nejdřív ale jako slušní kluci děkujeme všem věrným podporovatelům, všem, sledujícím i sdílejícím kamarádům a velké díky patří Forendors za dlouhodobou podporu. A teď už naše tradiční trojice prosbiček:
❤️ Přepošlete tento newsletter každému, kdo by ho měl číst;
✍️ Pište nám dál vaše tipy i připomínky, co můžeme zlepšit. Odepisujeme všem;
▶️ Pokud jste ještě neviděli, pusťte si naši předposlední epizodu Pod speciálním vlivem - Šárka Peková;
#deepdive: Drobný návod na žehlení
U posledního dílu jsme se tak obávali, že nebude aktuální, až jsme ho radši vypustili mimo klasický termín. Inu, všechno je jednou poprvé a snad to ocení všichni naši (ne)pravidelní posluchači. Už od soboty si tak můžete pustit naši reakci na poslední MÚPI, kde falešná agentura "Chinaseeing" testuje, kdo z českých i slovenských influencerů kývne na účast ve (fiktivní) čínské propagandě.
Nejde ale o klasické reakční video či komentář. Nechtěli jsme si lacině odplivnout či kritizovat zapojené influencery za to, co si většina diváků odvodí sama. Chtěli jsme to vzít z jiné stránky a proto jsme se zaměřili na to, jak se vlastně správně chovat, když se něco šeredně po… nepovede a když zůstane jen kouř a ohořelý feed.
Všichni jsme to určitě už zažili: úmysl byl dobrý, výsledky… nebyly dobré. Každý děláme chyby, každému se něco nepovede a jsou věci, na které byste prostě raději zapomněli a zakopali tři metry pod zem. A ani influenceři nejsou výjimkou. Nejde naštěstí o život, nejde o to, že by se chirurgovi nepovedla operace, ale daná situace může mít pro tvůrce opravdu zdrcující dopad.
Hraje se tu skutečně o hodně. Mohou ztratit pracně budovanou důvěru sledujících, přijít o klienty a zakázky - nebo prostě jen dostat hejt (a leckdo by mohl mluvit přímo o kyberšikaně). Na určitou míru hejtu sice mohou být zvyklí, ale tohle může mít úplně jiné proporce. A i pro otrlé tvůrce to může být nápor na psychiku a duševní zdraví. Ostatně, jde o jejich pověst, a tedy i o jejich živobytí.
Jak se tedy má v tu chvíli influencer zachovat? Nejsme čistokrevní specialisté na PR nebo krizovou komunikaci, ale komunikační branže nás naučila, že ty nejlepší cesty jsou vlastně dvě:
🥇 The best of: Sežeň popel, sypej a spolkni své ego
Jedna z největších předností influencer marketingu je osobní rovina. Sledující vás sledují, protože vám věří, protože vás vnímají jako člověka. I reklamu shlédnou právě proto, že k vám mají jiný vztah než k chladné korporaci nebo nudnému logu. Tato důvěra se buduje roky, ale ztratit ji lze během pár hodin.U průšvihů se dá tahle důvěra zachránit jen jedním způsobem: opravdovou pokorou. Sledující dokážou odpustit mnohé. Nejlepší cesta vede tedy přes pokání (ano, tento newsletter reviduje pastorační dohled Marka). Takže ideálně a jednoduše:
Přiznejte, že jste udělali chybu (bez okolků, bez vytáček – jděte k jádru věci)
Ukažte, že jste se poučili a ideálně jak (chybami se člověk učí)
Na chvíli přestaňte vířit vody a držte se mimo drama (opravdové pokání není jen přiznání, ale i změna směru)
Ty internety nám možná zkreslily vnímání lidí, ale většina chce odpouštět, zvlášť pokud vás měli rádi už předtím. A lidská paměť je milosrdná, pokud z vaší chyby neuděláte monument vlastního ega.
🥈 Klášterní ticho: Přejděte to taktním mlčením
Tohle už je o něco horší cesta, ale to, že lidé zapomínají může hrát ve váš prospěch. Funkční, i když trochu cynická strategie. Zní to zvláštně, ale někdy prostě pomůže nechat věci vyšumět. Pokud se k problému nevyjadřujete, neeskalujete ho a jedete dál v běžném obsahu, většina lidí se unaví dřív než vy. Ano, chvíli budete muset číst nelibé komentáře. Ale časem budou ubývat a nakonec si vzpomenou jen pravidelní uživatelé Ginkgo biloby. Jak na to?
Pokračujte v tvorbě svého obsahu jako dřív
Vůbec se k problému nevyjadřujte
Nemažte ale žádné komentáře a ani neblokujte (lidi si to řeknou sami)
Asi chápete, že tohle třeba Marek za kazatelnou kázat nebude, ale v digitálním světě, se brzy objeví další kauza, a pak další, až to nakonec u většiny zmizí v zapomění.
❌ Co nedělat: Hrát si na oběť nebo agresora
Ostatní cesty už jsou spíš horší než lepší. Obecně totiž platí, že čím víc se v exkrementu člověk rochní, tím víc smrdí. Čemu se tedy vyhnout?
Nehrajte si na oběť ani na fňuknu (“byla to manipulace… a oni mě nechápou…)
Nebuďte agresor a neútočte na své kritiky (ukazovat na ostatní je taktika dětí ze školky)
Nemlžte, nelžete a nemanipulujte věcmi, které vytrhnete záměrně z kontextu, abyste vypadali alespoň o krapet lépe - pořád to má stejný efekt
Průšvih nezmizí a bude i nadále vyvolávat u části sledujících negativní emoce, které v dané chvíli doopravdy nepotřebujete. A vaše publikum to pozná. Vždycky. Reputace je totiž jako sklenička - když praskne, dá se sice třeba i zalepit, ale nikdo už z ní nebude chtít pít.
A co z toho plyne?
Když se vám něco nepovede - a ono se to dřív nebo později stane - zachovejte klid. Dejte si den, dva na nadechnutí. Pak si vyberte jednu z těchto dvou cest. Nejste jediní. Jen si na rozdíl od jiných nesete svoje fuckupy veřejně a ve větším měřítku. I proto je potřeba být o dost obezřetnější. Pokud se k tomu postavíte čelem a bez výmluv, možná se nakonec dočkáte (s určitým odstupem) i respektu.
#cherryontop Už zítra se uskuteční další ročník Communication summitu. Letošní tématem je důvěra v komunikaci. V programu se dostalo i na nás a pokud se tam uvidíme, rozhodně se přijďte podívat na naší prezentaci “Můj kámoš Horst” Více najdete zde.
—
Proč se přihlásit k odběru a sledovat i náš podcast:
Buďte v obraze: Získáte nejnovější informace přímo do vašeho inboxu.
Exkluzivní obsah: Přístup k obsahu, který jinde nenajdete.
Těšíme se na každou vaši zpětnou vazbu a náměty na témata, která by vás zajímala.
Sledovat nás můžete samozřejmě i zde: