Lidi prostě nevydrží, vykašlou se na pravidelnost, disciplinu, protože na začátku je to těžký., zákazníky, aby člověk hledal s baterkou a vůbec, asi se to nepovede, tak s tím prostě seknu. Takže vy máte velkou šanci, že vám rozjezd podaří, protože vydržíte a krok za krokem (klidně malý krok za malým krokem) vyrazíte k vysněnému cíli.
Teď k těm nápadům. Máme jich všichni hodně, a to je dobře, protože kdo nemá nápady, jako by nebyl. Akorát je potřeba vybrat ty reálné. Nápad zůstane nápadem do chvíle, než dostanete odvahu a řeknete si „Jdu to zkusit“. Nezapomeňte, že se nechystáte vyrábět solární panely nebo provozovat vysokohorský hotel (zatím).
Odpovězte si na otázky (upřímně)
Podívejte se na své osobní finance a ptejte se dál:
Jak reálný je můj nápad?
Jak to zjistit? Samozřejmě se ptáte v rodině a kamarádů. „Co na to říkáš? Koupil(a) by sis to?“ Jenomže to nestačí, rodina a kamarádi nás mají rádi a do očí nám málokdy řeknou „Hele, je to blbost.“ Pokud se všichni v rodině nad vaším úžasným nápadem budou rozplývat, neznamená to, že úplně cizí zákazníci budou dělat totéž.
Je mi jasné, že teď už do toho chcete skočit rovnýma nohama, nemůžete se dočkat, ale ještě jeden úkol pro vás mám. Průzkum trhu. Vezměte si velký kus papíru, tlustou fixu a pište si, kreslete, přemýšlejte, ale hlavně buďte k sobě upřímní.
Sundejte si růžové brýle, každou otázku si pečlivě zodpovězte, ideální je nakreslit si myšlenkovou mapu. Mě kdysi naučil Daniel Gamrot, jak se myšlenkové mapy kreslí a používají. Mohlo by se vám hodit pár Danových tipů (https://danielgamrot.cz/myslenkove-mapy-a-mych-deset-tipu/)
A pak se podívejte na podobné služby nebo výrobky a inspirujte se. Není totiž nutné vymýšlet kolo. Nejde o to, zkopírovat něčí byznys, nicméně byznys model – to je, jak vaše konkurence vydělává peníze, prodává napřímo, přes distributora, přes prostředníky, vyplácí provizi, má kamennou prodejnu i e-shop nebo jen e-shop, prodává na Facebook Marketplace, na trhu… , jaké má ceny, jaký má prodejní proces, jak komunikuje, už jste si zkusili něco od vaší konkurence objednat? Jak na vás působila komunikace, naštvalo vás něco? Udělali byste něco jinak?
V čem jste jiní, zkuste vymyslet něco navíc, konkurenční výhodu, něco, co vás nebude stát finančně příliš, ale pro zákazníka to bude mít hodnotu, mile ho překvapíte nebo mu uděláte radost, prostě excelentní zákaznický servis a spolehlivost.
A teď už to můžete zkusit. V malém, udělejte prototyp (taky se tomu říká MVP - minimum viable product), základní verzi služby a nabídněte to lidem. Dejte jim to vyzkoušet, klidně zadarmo, výměnou za zpětnou vazbu, referenci. Upřímný (klidně i brutální) názor má pro vás cenu zlata.
Mimochodem, jestli máte pocit, že jste objevil(a) úplnou „díru“ na trhu a váš produkt nebo službu nikdo jiný na celém širém světě nenabízí, je dobré položit si otázku čím to je. Protože jestli to nikdo na celém širém světě nedělá, nejspíš na tom nelze vydělat peníze, anebo jste objevili „zlatej důl“.
Dejte vědět, co jste vymysleli, propojte se se mnou na Instagramu a rozjeďte to. Důležitý je ZAČÍT!
Mimochodem, tahle útlá knížka od Setha Godina se na startu hodí. Bohužel už je vyprodaná, ale skočte do knihovny, tam ji mají.