Čau Pickeys!
Pod minulým příspěvkem padl dotaz, prosba, říkejme tomu jak chceme, jestli bych mohl trochu rozvést jednotlivé práce v rybárnách. Popravdě, nějakou přesnou osnovu toho, v jakým pořadí sem budu články sázet, jsem ani nevytvářel, takže proč nakonec ne hned ve druhým článku. V následujících odstavcích se budu věnovat hlavně práci processingu, protože je velice pravděpodobné, že tam se většina z vás podívá nejdřív. Jasně, pokud jste někdy dělali seřizovače, tak se můžete přímo na místě zkusit přihlásit k nim, stejně tak jako na kontrolu kvality, což zrovna tuhle sezonu dělám já. To je zase dost o papírování. Ale o tom až později.
Takže, výroba. Hned ze začátku je potřeba si říct, že práce to zrovna pěkná, čistá není, žádná idylka. Ale s tím se při zpracování ryb počítat musí. Obzvlášť, pokud se dostanete na Fresh. Ale začněme hezky od začátku, tedy od doků. Tam putují ryby přímo z podpalubí jako první. V rybárnách, které jedou více druhů ryb, se na hlavním pásu třídí podle a pak jdou do obrovských nádrží, tanků, z těch potom do Fish house. Práce v docích je docela makačka, primárně pro chlapy. Pokud se nebojíte dřiny a nevadí vám práce v ne úplně příjemných podmínkách (obzvlášť na zimních sezonách je to drsný, jede se, ať prší nebo sněží a dost často se pohybujete venku), odměnou vám bude úsek s jedním z nejvyšších počtů odpracovaných hodin v rybárnách. Tedy, spoustou peněz. U tanků je práce trochu jednodušší, třídění je prostě jen štace, kde stojíte u pásu a házíte ryby do správný přihrádky. Obsluha tanků je taky docela jednoduchá.
Fish house je práce špinavá, na některých místech asi dost možná ta nejšpinavější. Obzvlášť, pokud vás pošlou na, ze začátku nicneříkající úsek H&G. Ta zkratka totiž neznamená nic jiného než Heads and Guts, neboli hlavy a střeva. Přesně to se tam z ryb odděluje. První operátoři hned za tanky pošlou rybu do Headeru, kterej jí usekne hlavu a putuje bezhlavě (heh) dál do gutteru, což je mašina, která ji vyvrhne. Ti největší šťastlivci jsou pak hned za gutterem a třídí na dopravníku, kterýmu osobně přezdívám žumpa, střeva od roe, tedy od jiker, které se posílají na samostatný úsek. Samotná ryba pak jede dál na cleaning, kde se ručně vnitřek očistí od zbytku vnitřností a podle toho, co která rybárna zpracovává, se buď porcuje na filety, nebo celá balí jako fresh product, či frozen a tedy jde do mrazáků. Pokud jde o filety, fillet house je docela fajn úsek. Některé práce jsou tam doslova zívačka. Filety se začišťují, pinzetami se z nich ostraňují kůstky, pak je tam vyloženě jedna taková super pozice na spaní, kde člověk jenom stojí a chytá filety do pytlíků, které se pak vakuově zabalí. Strávil jsem tam dva dny a věřte mi, ač to zní jako nejvíc easy money, zaprvé, existuje ještě jednodušší funkce a zadruhé, tohle fakt šestnáct hodin v kuse dělat nechcete. Ta nuda je na zbláznění. Po zavakuování se filety skládají na racky (ne na ty okřídlený potvory, ale na regály) a jdou k expedici. V případě, že se jede ryba vcelku, jak jsem už říkal, jde do mrazáku na dost podobných regálech na kolečkách. Racking je docela makačka, poslední patra jsou docela vysoko, takže s metrem šedesát tam člověk nepochodí a pokud nemáte aspoň trochu sílu v rukou, radši se tomu taky zkuste vyhnout.
Další část ryb z tanků, obvykle grade 3, tedy tak nějak ta nejhorší kvalita, jde do konzerv, Cannery je opět jen v některých rybárnách. Princip je jednoduchej. Ryba se rozbourá, maso se ručně začistí, pak se to cpe do plechovek. Opět je to v podstatě jeden dlouhej pás. Ono toho stání u pásu je tam celkově docela hodně. Je to v podstatě jako makat u pokladny, akorát ty ryby nemarkujete a nemusíte se na nikoho usmívat. Jasně, můžete, ale přes roušku je vám to stejně prd platný. U pásu obvykle provádíte jednoduché manuální úkony, které se během jedné směny docela v pohodě naučíte a pak už máte spoustu času po zbytek sezony, abyste přišli na to, jak si to udělat co nejjednoduší a abyste se u toho moc nenadřeli. Pamatuju si, jak nám na prvním úvodním dni říkali "zkuste se s kolegy hecovat, kdo udělá první to a tamhleto, bude vás to nutit ke zdokonalování sebe sama a pak nebudete mít práci tak těžkou a všechno půjde líp, budete míň unavení". Ono to zní jako pobídnutí k tomu, abyste makali víc, ale vlastně to dává smysl. Pokud něco děláte stotisíckrát, je dobrý najít způsob, jak to udělat v co nejmenším počtu pohybů a co nejrychleji s minimální námahou. Lean production v kostce. A funguje to.
To by byl Fish house. Odsud vede křižovatka na všechny ostatní úseky. Case up, kde se vychystávají ryby k expedici, se dělí, opět podle typu rybárny, na Frozen (zmrazené ryby), Fresh (čerstvé ryby) a Can case up (plechovky). Case up je v mnoha ohledech opět docela makačka, až na finální fázi balení do krabic, kde u pásu občas pracují i ženy. Samotná příprava je ale něco hlavně pro chlapy. Rozbíjení mrazených racků, vychystávání krabic na palety... člověk se za těch šestnáct hodin docela nadře. Co se týče can case upu, pokud tam se dostanete, vyhráli jste něco jako jackpot. Já tam letošní sezonu strávil jako kvalitář, takže moc dobře vím, o čem mluvím. Je to jediný úsek produkce, kde nemusíte nosit gumáky.
NEMUSÍTE NOSIT GUMÁKY. NESMÍTE NOSIT GUMÁKY. NOSÍTE NORMÁLNÍ BOTY!
Jo, fakt je to až tak moc dobrý. Věřte mi, minimálně první sezonu je pro každýho naprostej očistec mít gumáky šestnáct hodin na nohou. Určitě jste někdy měli varhánky na rukou ve vaně. No. Tak si těď zkuste představit, že vzhledem k vysoké vlhkosti a uzavřenosti tohohle typu obuvi se vám ty varhánky udělají na chodidlech. Nekecám. Mám dokonce i fotku, ale jsem dobrák a dávat ji sem nebudu. Když navíc nestojíte u pásu, ale jste v pohybu, stihnou se vám tam udělat během prvních cca šesti až osmi hodin, což znamená, že půl směny s nimi musíte vydržet pracovat. Viděl jsem kluka, kterýho na konci směny dva kamarádi podpírali, aby mohl dojít na pokoj, protože chytl děravou holinku a nikomu o tom neřekl. Ne, nechci vás strašit, ale tohle není brigáda v Tescu, je to prostě občas drsný. Takže jo, pracovat v normálních botách je na Aljašce golden ticket.
Britestack, jak se většinou can case upu říká, je celkově docela pohoda. Takže pokud budete mít možnost se tam dostat, absolutně neváhejte. Doporučuje deset Porgů z deseti.
Co bychom tam měli... oh, Roe section, neboli jikry. V podstatě kaviár z lososa, oblíbenej exportní produkt převážně do Asie. Opět docela jednoduchej úsek po všech směrech. Dělí se na mražený a Sujiko, neboli Egg house. Je to asi nejlehčí úsek pro nováčky a super úsek pro holky, protože samotný skládání Sujika do krabic chce trochu toho smyslu pro pečlivost a detail, kterej humpolácký ruce chlapa prostě nemají. Ale i chlapi se tam hodí, třeba k agitátorům, což jsou takový obří vany s vrtulí, kde se Sujiko míchá ve slaný vodě, než se balí. To je, obzvlášť, pokud je sezona v plným proudu, sakra lítačka. Opět vím dobře, o čem mluvím, tam jsem totiž strávil sezony rovnou dvě, a to hezky od začátku do konce. Byla to hrozná challenge, ale čas tam krásně utíká a člověk toho pak může sníst, kolik chce a stejně zhubne. No neber to!
A to bude z výroby asi tak všechno. Jak jsem už řekl, převážná většina jednotlivých pozic je prostě o tom stát u pásu a provádět jednoduchý činnosti poměrně dlouhou dobu. Jo, bolí z toho nohy a občas za krkem, ale není to nic, co by vás za týden položilo na lopatky. První týden tak nějak trpí každej a hlavní téma na pokojích po šichtě a na break roomu se obvykle točí kolem toho, co koho bolí a kdo má jakou super mast z domova, která zaručeně přes noc pomůže, s tím se musí počítat. Pak si ale zvyknete a už vám to ani nepřijde. Samozřejmě je kolem rybárny spousta další práce, pokud máte třeba papíry na vysokozdvižnej vozík, určitě se nebojte zajít za vedoucím výroby a říct mu o tom, šikovný ještěrkáři se hodí vždycky. Pokud se nebojíte papírování a umíte být pečliví, zkuste kvalitu. Je to zajímavá práce a neděláte pořád jedno a to stejný, je to docela různorodý. Já jsem jako kvalitář nadmíru spokojenej, máme tu super kolektiv a navíc si v rámci práce obejdete celej provoz, takže o práci v ní zjistíte první poslední. A ve vašem CV do budoucna se to určitě taky neztratí.
Celkově je to prostředí, kde vám dají šanci, pokud se nebudete bát zvednout ruku a říct, že něco umíte. Pokud budete ticho jako pěna, je jasný, že vás písknou tam, kde se jim bude hodit pracovní síla a nebudou nad tím dvakrát přemýšlet. Stejně tak, pokud budete mít pocit, že práci z nějakýho důvodu nezvládáte (kinetóza z pohybujících se dopravníků není nic vyjímečnýho, viděl jsem bohužel i pár lidí sebou seknout přímo u pásu, protože se jim z toho po pár hodinách prostě udělalo blbě), nebojte se ozvat, dají vás jinam. Pokud toho nebudete zneužívat, vyhoví vám rádi. I nadřízení jsou tu jenom lidi a z velký části si tím vším taky prošli, než z nich udělali předáky, takže mají velký pochopení. Ono v USA celkově platí, že se člověk nesmí bát mluvit a říct svůj názor. Vím, že v ČR se to občas moc nevyplácí, ale tady je to fakt jiný, mentalita v práci je minimálně na Aljašce úplně odlišná, takže se tu i trochu rozmluvíte a pokud jste jako já, doma pak občas budete za držku, protože se nebudete bát říct nahlas něco, na co lidi nejsou zvyklí.
Doufám, že jsem nevynechal nic podstatnýho, ale jak se znám, tak určitě jo. Takže, pokud vás zajímá cokoliv detailnějšího, nebojte se napsat do komentářů a já vám rád odpovím. Časem, až tu třeba bude víc lidí a víc otázek, udělám nějakou Q&A session, kde to budeme moct rozebrat do detailů, které vás budou jednotlivě zajímat, ale musím ještě popřemýšlet nad formátem.
Stay tuned and stay Pickey!