AMI Digital Index vychází už posedmé, díky čemuž může data za uplynulá léta pěkně porovnat. Jak s chováním na sítích zamávala pandemie a které sítě jsou nejpoužívanější? Myslím, že čtvrté místo vás pěkně překvapí.
Celý výzkum si můžete stáhnout zde, nebo si přečíst výcuc na Médiáři.
Průměrný čas trávený na sítích je za 7 let nejvyšší, skoro 3 hodiny – 165 minut denně. Pro srovnání, u televize je to 239 minut denně.
Přes 80 % uživatelů chodí na sítě z mobilu – to asi nikoho nepřekvapí, co je ale podle mě zajímavé je klesající tendence laptopů a desktopů. Přenosné počítače už k návštěvě sociálních sítí používá jen cca 30 % uživatelů a desktopy jen cca 25 %.*
❓Co to znamená pro marketing?
MOBILE FIRST. Tvořte příspěvky hlavně tak, aby dobře vypadaly na mobilech, využívejte mobilní formáty jako jsou Rychlá prostředí a podobně. Tím, že uživatelé na sítích tráví čím dál více času (i když jsme očekávali, že po pandemii to půjde spíše dolů), a ve stráveném času denně sociální sítě stále více dotahují telku, určitě jsou zajímavým marketingovým nástrojem – zvlášť když si srovnáte ceny reklamy v TV a na socialu.
Že na sítích je víc žen než mužů a nejvíc si na tich ulítávají mladí, to asi nikoho nešokuje. Překvápko podle mě najdete na opačném konci grafu. Z lidí 60–99 let používá sociální sítě 57 %, jen o procento méně než ve věku 45–59!
Samozřejmě tato nejstarší cílová skupina je o dost méně mobilní (pun intended), laptopy zde k přístupu na sítě používá 49 % a mobily jen 35 %.
Máte-li tendenci tahle čísla odmávnout, že no jo, sice ty sítě mají, ale jak často tam chodí? tak vězte, že z cílové skupiny 60+ údajně 60 % používá sociální sítě denně.
❓Co to znamená pro marketing?
Sociální sítě už nejsou jen něco cool a pro mladé, zasáhnete tam všechny věkové kategorie. Nezapomínejte na to jak při tvorbě strategie a obsahu, tak při nastavování placených kampaní. Možná už vám kroužkování s Jiřinkou nepřijde jako tak blbý content, hm?
Hodně zajímavý je graf ukazující, které sítě Češi používají. O první místo se dělí Facebook a YouTube s 89 %, na druhém je Instagram s 57 %, po něm následuje Pinterest s 37 %, poté Twitter s 28 % a LinkedIn s 23 %, pouze o procento méně (22 %) má pak TikTok.
Doporučuju také věnovat pozornost třem světle fialovým grafům dole – Storiečka používá jen 32 % uživatelů a Reels jen 20 %!**
❓Co to znamená pro marketing?
V některém z předchozích článků jsem vám sdílela počty uživatelů sociálních sítí v ČR. Jak vidět, ta se od tohoto průzkumu docela liší, otázka je, kde je pravda. Už v tomto článku s čísly jsem zmiňovala, že Pinterest může být velmi zajímavá síť pro marketing a není radno ho podceňovat, což tedy z pohledu těchto čísel od AMI platí dvojnásob. Čísla ohledně Stories a Reels zase ukazují, že není radno podceňovat klasický obsah v Instagramovém feedu, protože Stories, natožpak Reels, ještě spousta uživatelů nesleduje.
Řečičkám o tom, že mladí už Facebook vůbec nevedou, neberte moc vážně. Podle AMI Digital Indexu je na FB stále 94 % Čechů mezi 15–29 lety, a až 76 % lidí nad 60 let!
O dost hůře je na tom ale Facebook z pohledu aktivity uživatelů – tzn. uživatelé zde jsou, ale jen pasivně konzumují obsah, sami nepřispívají.***
Instagram je naopak dost mladý, z věkové kategorie 15–29 let ho používá 89 % a poté graf dost klesá až k 30 % ve věku 60+.
S aktivitou se to ale na Instagramu má podobně jako na Facebooku, i zde jsou lidé spíše pasivní a nepřispívají na síť sami.
Vtipné je, že TikTok je na tom s aktivitou uživatelů ještě hůře než Facebook a Instagram, je na něm aktivních jen 10 % uživatelů (proto možná máme dojem, že TikTok je přece maličký a skoro ho nikdo nepoužívá, protože tvůrců je tam o dost méně než těch, kteří bezmyšlenkovitě swajpují). Naopak největší aktivitě uživatelů se těší Snapchat. Paradoxně síť, která pozornosti marketérů dost uniká… a nebo právě proto?
AMI Digital Index uvádí, že 86 % uživatelů na sítích hledá zábavu, 85 % kontakt s přáteli a 77 % informace.
❓Co to znamená pro marketing?
Zábava je důležitá, ale není všechno. 77 % uživatelů hledá informace, takže neopomíjejte přidanou hodnotu příspěvků. Pokud budete lidem předávat zajímavé info, třeba v podobě rad, návodů, tipů a triků, získáte si tak jejich důvěru. A když vám budou věřit, nakoupí u vás pravděpodobněji, než když jste jen ten vtipálek a třídní šašek.
* [Zdroj] Graf na stránce 10 ukazuje u smartphonů hodnotu cca 85 %, na stránce 11 je ale nadpis Na sítě z mobilu 76 %, nejsem si tedy jistá, jestli je překlep v grafu nebo v nadpisu.
** Otázkou je, zda „užívání“ zde znamená tvorbu obsahu, nebo i pouze sledování, ale vzhledem k 89 % u YouTube bych tipovala, že se jedná i o sledování obsahu.
*** Zde by mne zajímalo, zda se za přispívání myslí i sdílení obsahu z jiných stránek, nebo např. komentování příspěvků – bohužel v tomto výcucu na Médiáři, z něhož jsem čerpala, není uvedena metodika, a plná verze výzkumu, která by mi měla dorazit do mailu, se někde toulá :)