Sociální sítě v číslech

Víte, která sociální síť má v Česku nejvíc uživatelů? A která je na druhém, na třetím místě? Že nevíte, proč by vás to mělo zajímat? V tomhle #jaknasocky článku si shrneme, jak se věci mají, a také proč jsou tahle čísla docela důležitá pro marketing a pro strategii na socialu.

Víte, kolik uživatelů v ČR má Facebook? A co Instagram? A jak je na tom takový TikTok? Svoje školení pro začátečníky často začínám právě rychlým souhrnem, jaké jsou počty uživatelů jednotlivých sítí. Občas účastníci trochu kroutí očima, že bóže, nějaká nezáživná teorie. Pro marketing jsou ale tahle čísla docela důležitá. Pokud se totiž chystáte připravovat strategii pro sociální sítě nebo spouštět komunikaci nové značky, docela se hodí vědět, kde se vaše cílovka pohybuje a jak je velká. V dnešním článku se proto mrkneme na nějaká ta čísla.

Pro účely tohohle článku používám souhrnnou infografiku od GroupM, kterou najdete tady.

Kdo je tady největší?

Když se řekne největší sociální síť u nás, spousta z vás si asi hned pomyslí na Facebook. I infografika výše k tomu navádí, když ji ale prostudujete důkladně, zjistíte, že v okénku Ostatní sociální sítě je na posledním místě uveden YouTube s 5 900 000 uživateli. Můžeme tedy za největší sociální síť považovat právě YouTube.

Problém ale je, že tato čísla nejsou úplně oficiální, jedná se spíše o nějaký odhad, resp. vlastní data agentury H1. Pravděpodobně bude vycházet z reklamního zásahu, a zde má YouTube třeba oproti Facebooku výhodu v tom, že si na něm můžete videa pouštět i když nejste registrovaní ani přihlášení. Proto je dost možné, že je v datech dost duplicit (protože Google, kterému YouTube patří, nepozná, že jste to stále vy, když si něco pouštíte nepřihlášení třeba v práci apod.), takže oficiálně korunovat YouTube asi úplně nemůžeme. Každopádně chcete-li kampaň s co největším zásahem a máte na ni dost peněz, může pro vás dávat smysl inzerovat právě na YouTube.

Facebook čachruje s čísly (zase)

Dost tedy polemizací, pokud půjdeme po číslech, která víme poměrně jistě, tak musíme prvenství připsat Facebooku, který má v ČR 5 000 000 uživatelů. Zde víme, že jsou to měsíční aktivní uživatelé (MAU), tedy lidé, kteří se na Facebook přihlásí alespoň 1x měsíčně. Zároveň si pojďme nalít čistého vína – určitě jsou v tom i nějaké duplicity a falešné profily, jen nikdo neví, kolik přesně.

Je vhodné taky dodat, že Facebook vloni změnil metodiku, jakou uživatele počítá, dost možná i proto, že jejich čísla za první polovinu roku nevypadala úplně dobře (více viz zde, anglicky, zdarma). Také se vloni docela psalo o tom, že sám Facebook nedokáže svoje uživatele pořádně spočítat (více viz zde, anglicky, zdarma).

Mimo to Facebook přímo oznámil, že již nebude počítat v odhadech reklamního dosahu účty na Facebooku a Instagramu jako jednoho uživatele, pokud si daný uživatel tyhle účty skutečně nepropojil. Předtím totiž Facebook rovnou považoval účty za patřící jedné osobě, pokud např. měly stejné kontaktní údaje apod., a od října již toto počítat přestal, proto odhadovaná čísla dosahu v reklamě trochu naskočila. (Více viz zde, anglicky, zdarma)

Instagram meziročně stoupl o 800 000 uživatelů

Se slzou v oku nostalgicky vzpomínám na doby, kdy jsem mohla říkat, že Instagram je celosvětově nejrychleji rostoucí sociální sítí. Tohle prvenství mu samozřejmě čmajzl TikTok, i tak ale u nás Instagram vyrostl docela solidně – z 3 000 000 uživatelů v lednu 2021 na 3 800 000 v únoru 2022 (MAU).

Hodné pozornosti je tu i věkové rozdělení cílové skupiny, kdy 1 660 000, tzn. více než polovina uživatelů Instagramu v ČR, je ve věku do 25 let. Cílovka nad 36 let naopak tvoří jen nějakých 900 000 uživatelů, takže Instagram je u nás opravdu dost mladá záležitost.

LinkedIn nesdílí aktivní uživatele

LinkedIn má u nás 2 000 000 uživatelů, ovšem pozor, tady se jedná o registrované uživatele, nikoliv o měsíčně aktivní. Bohužel LinkedIn, resp. jeho mateřský Microsoft, čísla ohledně aktivity uživatelů ven nepouští – a mě by přitom tolik zajímalo, o kolik aktivita uživatelů během posledních pár let narostla.

TikTok je dost holčičí

TikTok má u nás 1 640 000 uživatelů, z čehož 979 000 jsou ženy. Nejzastoupenější je cílová skupina 18–24, kterou tvoří 818 000 uživatelů, skupinu 13–17 368 000 uživatelů a 25–34 279 000 uživatelů. Zajímavé také je, že více TikTokerů má Androidy než iPhony.

Zdroj těchto detailních dat a grafiky najdete zde (česky, zdarma).

Je čas začít si všímat Pinterestu

Onlinovou nástěnku, kam si můžete připichovat nápady a inspiraci, Pinterest, není radno podceňovat. V Česku má už jen o malinko méně uživatelů než TikTok – 1 560 000. Další demografická data najdete třeba v infografice od Vaška Blahouta zde (česky, zdarma). Vzhledem k tomu, že Pinterest umí i firemní profily, nabízí na českém trhu inzerci a má i analytické nástroje, myslím že pro spoustu firem by už mohl být zajímavým marketingovým nástrojem.

A co Twitter?

Twitter má u nás okolo 790 000 uživatelů, od loňska údajně vyrostl o 110 000 uživatelů. Stále je to ale hodně malá síť, která má smysl jen pro komunikaci na některé hodně omezené cílové skupiny, které jsou na ní aktivní, ale není to úplně vhodný kanál, pokud chcete zasáhnout masovou cílovku.

_______

Jak s čísly zahýbal COVID?

Světová pandemie je situace poměrně bezprecedentní a zároveň sociálním sítím nahrávající do karet. Proto určitě mnoho lidí zajímá, jak zahýbala s aktivitou uživatelů. Srovnání tedy moc nelichotí Facebooku, který je vlastně stále na stejných číslech, ať už tam mezitím prováděl jakákoli kouzla. YouTube naskočil o 200 000 uživatelů, růst je hlavně pěkně vidět u Instagramu a LinkedIn (tam jsem ale zmiňovala, že se nejedná o MAUs, ale o registrované profily).

Vliv COVIDu ale nejvíc uvidíme na změně ve vzorcích uživatelského chování, tahle čísla nám toho zase tolik neprozradí. Máme tu totiž tu krásnou dobu, kdy argument „Tohle mám ověřené léty praxe!“ už úplně neplatí :D

Zdroje dat:

_______

Je to všechno pravda?

Na závěr ještě zodpovím jeden poměrně často kladený dotaz, tedy – jak moc důvěryhodná tahle data jsou? Jak už jsem zmiňovala výše (a jak je i zmíněno v komentářích pod infografikou od GroupM na LinkedIn), část čísel je spíš odhadována a je z jejich vlastních dat. Ale co se týká dat, která nám samy sítě dávají, tam je otázka, jak moc „cinklá“ je dané sítě mají. Bohužel ale nemáme žádný jiný důvěryhodný zdroj, který by nám data dokázal ověřit, a proto nám nezbývá, než věřit tomu, co nám například Meta tvrdí, i přesto, že zrovna Facebook je nespolehlivostí svých dat celkem proslulý.

Pro zobrazení komentářů se přihlaste nebo registrujte