Propast se stále prohlubuje. Podaří se nám zase někdy najít soulad, nebo se od sebe dvě poloviny společnosti oddělí definitivně? Anebo tu vlastně žádná rozdělená společnost není a věčné spory a hádky se týkají jen politických představitelů? Tóra sice píše, že: "Mezi postevci Avramova a Lotova stáda byly hádky," ale sám Avram žádá Lota: "Prosím, odděl se ode mne."
Avram a Lot spolu prošli kus světa a byli pospolu dlouhý čas. Když měl Avram opustit otcovský dům, vzal si s sebo svého osiřelého synovce Lota. Putovali spolu, stanovali spolu, společně došli do zcela cizí země, společně přežili hladomor, společně sestoupili do Egypta.
V Egyptě se Lotovi naskytla neobvyklá příležitost - stačilo jen prozradit pravý stav věcí, prozradit, že Avram je Sářin manžel... Ale Lot uchoval tajemství, byť mu mohl do klína spadnout veškerý strýcův majetek. A právě až majetek oba muže rozdělil. Teprve když opouštěli Egypt jako boháči, bylo nutné se rozloučit.
Manželští poradci tvrdí, že v každém vzahu číhá na partnery několik nebezpečných momentů. Například často paradoxně narození prvního dítěte. Právě tehdy, v čase kdy se pár změní v rodinu, když manželství dospěje k naplnění jednoho ze svých smyslů, číhá nebezpečí. Dalším příkladem může být stavba domu nebo rekonstrukce bytu. Změna, která měla být ku prospěchu a dobru, může být rozbuškou. Stejně tak moment, kdy rodiče opustí poslední z dětí a zůstanou spolu sami. A naopak - obtíže často patnery stmelí.
Dokud se Avram s Lotem obtížně protloukali životem, zvládli žít pospolu. Když zbohatli, bylo nutné se rozdělit.
V Gemaře se uvádí slovat jednoho muže: "Kdysi, když jsme byli s manželkou do sebe zamilovaní, stačil nám úzký gauč. Dneska by nám i desetimetrová postel byla těsná."
To co Avrama s Lotem rozdělilo, byl východ z Egypta. Ramban ve svém komentáři píše, že Aramův sestup do Egypta a následný odchod byly předobrazem sestupu Jákova a jeho synů. V obou případech byl důvodem cesty do Egypta hlad. V obou případech se z Egypta odcházelo s velkým majetkem. Ale i Mošeho době bylo mnoho těch, kteří tesknili po Egyptu a toužili po návratu. A stejně na tom byl i Lot.
Lot se toužil vrátit zpátky, ale nemohl. Faraon sice Avrama s Lotem štědře odměnil, ale zároveň jim nakázal odejít ze země a zákázal jim návrat. Lot, jako persona non grata tedy nesměl zpět. Proto si vybral za bydliště vyhlédl místo, které se Egyptu nejvíce podobalo, jak je psáno: "A Lot se rozhlédl a uviděl údolí Jordánu, Sodomu a Gomoru, které byly jako rajská zahrada, jako země egyptská."
Proto se musely cesty rozdělit. Lot chtěl do Sodomy, lákalo ho starověké velkoměsto, Avraham chtěl zůstat v horách a dál pást své ovce.
Ještě jednou se jejich osudy potkaly, ještě jednou se strýc se synovce sblížili, když Lot upadl do zajetí a Avram ho zachránil. Opět je dohromady svedla nouze. Jenže Lot si znovu vybral Sodomu, zkažené město, které mu připomínalo Egypt. A od té chvíli se ti dva již nikdy nesetkají.
Až se za týden Avram dozví o rozhodnutí Sodomu s okolím zničit, bude prosit Pánaboha o milost, bude se snažit pochopit Boží spravedlnost, bude se snažit zachránit celé město, ale o Lotovi nepadne slovo. Z celé Lotovy rodiny nám zbyla jako památka kuriozní MICVA - Lotovi potomci jako jediní nesmí konvertovat k judaismu - nikdy. Nemáme je vyhledávat a nemáme jim pomáhat. Nastal čas se oddělit.
Děkujeme, že Shmílův DAF podporujete svým předplatným.