Prosím, odděl se ode mne

Zamyšlení nad parašou Lech lecha 5783

Propast se stále prohlubuje. Podaří se nám zase někdy najít soulad, nebo se od sebe dvě poloviny společnosti oddělí definitivně? Anebo tu vlastně žádná rozdělená společnost není a věčné spory a hádky se týkají jen politických představitelů? Tóra sice píše, že: "Mezi postevci Avramova a Lotova stáda byly hádky," ale sám Avram žádá Lota: "Prosím, odděl se ode mne."

Avram a Lot spolu prošli kus světa a byli pospolu dlouhý čas. Když měl Avram opustit otcovský dům, vzal si s sebo svého osiřelého synovce Lota. Putovali spolu, stanovali spolu, společně došli do zcela cizí země, společně přežili hladomor, společně sestoupili do Egypta. 

V Egyptě se Lotovi naskytla neobvyklá příležitost - stačilo jen prozradit pravý stav věcí, prozradit, že Avram je Sářin manžel... Ale Lot uchoval tajemství, byť mu mohl do klína spadnout veškerý strýcův majetek. A právě až majetek oba muže rozdělil. Teprve když opouštěli Egypt jako boháči, bylo nutné se rozloučit.

Manželští poradci tvrdí, že v každém vzahu číhá na partnery několik nebezpečných momentů. Například často paradoxně narození prvního dítěte. Právě tehdy, v čase kdy se pár změní v rodinu, když manželství dospěje k naplnění jednoho ze svých smyslů, číhá nebezpečí. Dalším příkladem může být stavba domu nebo rekonstrukce bytu. Změna, která měla být ku prospěchu a dobru, může být rozbuškou. Stejně tak moment, kdy rodiče opustí poslední z dětí a zůstanou spolu sami. A naopak - obtíže často patnery stmelí. 

Dokud se Avram s Lotem obtížně protloukali životem, zvládli žít pospolu. Když zbohatli, bylo nutné se rozdělit.

V Gemaře se uvádí slovat jednoho muže: "Kdysi, když jsme byli s manželkou do sebe zamilovaní, stačil nám úzký gauč. Dneska by nám i desetimetrová postel byla těsná."

To co Avrama s Lotem rozdělilo, byl východ z Egypta. Ramban ve svém komentáři píše, že Aramův sestup do Egypta a následný odchod byly předobrazem sestupu Jákova a jeho synů. V obou případech byl důvodem cesty do Egypta hlad. V obou případech se z Egypta odcházelo s velkým majetkem. Ale i Mošeho době bylo mnoho těch, kteří tesknili po Egyptu a toužili po návratu. A stejně na tom byl i Lot.

Lot se toužil vrátit zpátky, ale nemohl. Faraon sice Avrama s Lotem štědře odměnil, ale zároveň jim nakázal odejít ze země a zákázal jim návrat. Lot, jako persona non grata tedy nesměl zpět. Proto si vybral za bydliště vyhlédl místo, které se Egyptu nejvíce podobalo, jak je psáno: "A Lot se rozhlédl a uviděl údolí Jordánu, Sodomu a Gomoru, které byly jako rajská zahrada, jako země egyptská."

Proto se musely cesty rozdělit. Lot chtěl do Sodomy, lákalo ho starověké velkoměsto, Avraham chtěl zůstat v horách a dál pást své ovce.

Ještě jednou se jejich osudy potkaly, ještě jednou se strýc se synovce sblížili, když Lot upadl do zajetí a Avram ho zachránil. Opět je dohromady svedla nouze. Jenže Lot si znovu vybral Sodomu, zkažené město, které mu připomínalo Egypt. A od té chvíli se ti dva již nikdy nesetkají.

Až se za týden Avram dozví o rozhodnutí Sodomu s okolím zničit, bude prosit Pánaboha o milost, bude se snažit pochopit Boží spravedlnost, bude se snažit zachránit celé město, ale o Lotovi nepadne slovo. Z celé Lotovy rodiny nám zbyla jako památka kuriozní MICVA - Lotovi potomci jako jediní nesmí konvertovat k judaismu - nikdy. Nemáme je vyhledávat a nemáme jim pomáhat. Nastal čas se oddělit.

Děkujeme, že Shmílův DAF podporujete svým předplatným.

Pro zobrazení komentářů se přihlaste nebo registrujte